Aprendizaje basado en problemas y competencias genéricas : concepciones de los estudiantes de enfermería de la Universidad de la Frontera. Temuco-Chile

dc.contributor
Universitat de Lleida. Departament d'Infermeria
dc.contributor.author
Illesca Pretty, Mónica
dc.date.accessioned
2013-04-26T14:24:11Z
dc.date.available
2013-04-26T14:24:11Z
dc.date.issued
2012-10-26
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/110733
dc.description.abstract
Amb l'objectiu d'explorar en l'alumnat les opinions respecte a les competències genèriques desenvolupades amb l'aprenentatge basat en problemes (ABP), treballat en grup petit, durant la seva formació de pregrau per donar resposta a les inquietuds plantejades pels ocupadors, es va realitzar una investigació qualitativa (estudi intrínsec de casos), a través de grups focals. La mostra va ser no probabilística, intencionada de casos per criteris, prèvia signatura del consentiment informat. L'anàlisi de dades va ser per la reducció progressiva. Els estudiants van identificar totes les competències genèriques, el que és concordant amb el trobat en la revisió bibliogràfica quan el procés educatiu implica l'ABP. Afavoreixen més les sistèmiques que les instrumentals, a diferència del que és planteja en la teoria que privilegien aquestes últimes. Van reconèixer tres àmbits de la pràctica professional per al desenvolupament de les competències genèriques. L'ABP, enforteix la valoració de destreses i habilitats, millorant les possibilitats d'ocupabilitat.
dc.description.abstract
Con el objetivo de explorar en el alumnado las opiniones respecto a las competencias genéricas desarrolladas con el aprendizaje basado en problemas (ABP), trabajado en grupo pequeño, durante su formación de pregrado para dar respuesta a las inquietudes planteadas por los empleadores, se realizó una investigación cualitativa (estudio intrínseco de casos), a través de grupos focales, cuya muestra fue no probabilística, intencionada de casos por criterios, previa firma del consentimiento informado. El análisis de datos fue por la reducción progresiva. Los estudiantes identificaron todas las competencias genéricas, lo que es concordante con lo encontrado en la revisión bibliográfica cuando el proceso educativo implica el ABP. Favorecen más las sistémicas que las instrumentales, a diferencia de lo planteado en la teoría que privilegian estas últimas. Reconocieron tres ámbitos de la práctica profesional para el desarrollo de las competencias genéricas. El ABP, fortalece la valoración de destrezas y habilidades, mejorando las posibilidades de empleabilidad.
dc.description.abstract
With the aim of exploring of students' views on generic skills developed through problem-based learning (PBL), small group worked during their undergraduate training to respond to concerns raised by employers, there was a qualitative research (intrinsic case study), through focus groups, whose sample was not random, intentional cases. Previously the participants signed the informed consent. The data analysis was performed through the phasing out of them. Students identified all generic skills, which is consistent with findings in the literature review when the educational process involves the ABP. More supportive systemic instrumentals, unlike what was stated in the latter theory that privilege. They recognized three areas of professional practice for the development of generic skills. The ABP, strengthens the assessment of skills and abilities, improving the chances of employability.
dc.format.extent
195 p.
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
spa
dc.publisher
Universitat de Lleida
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Educació
dc.subject
Teories i models educatius
dc.subject
Métodes educatius
dc.subject
Educación
dc.subject
Teorías y métodos educativos
dc.subject
Métodos educativos
dc.subject
Education
dc.subject
Educational theories and methods
dc.subject
Educational methods
dc.subject.other
Didàctica i organització escolar
dc.title
Aprendizaje basado en problemas y competencias genéricas : concepciones de los estudiantes de enfermería de la Universidad de la Frontera. Temuco-Chile
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
37
dc.subject.udc
371
dc.contributor.director
Jürschik, Pilar
dc.embargo.terms
cap
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.dl
L-286-2013


Documents

Tmip1de1.pdf

648.3Kb PDF

This item appears in the following Collection(s)