Quantificació numérica de les emocions associades al color

Author

Manau Trullàs, Rosa

Director

Valldeperas, José

Codirector

Lis Arias, Manuel J. (Manuel José)

Date of defense

2011-03-18

Legal Deposit

B. 26270-2013

Pages

351 p.



Department/Institute

Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Enginyeria Tèxtil i Paperera

Abstract

Vivim en un món de color. Tot té un color. El fet que tinguem receptors tan específics per a l’estímul del color ens confirma la importància que té per als éssers humans. Responem al color, de manera activa o passiva, en totes les nostres accions. El nostre creixement, la pressió sanguínia, la temperatura corporal, els models del son, etc., es veuen afectats per les ones de llum. El color no afecta només el cos, sinó també les emocions, els estats d’ànim i les facultats mentals. Tots utilitzem el color d’una manera personal. Creem un ambient cromàtic instintiu quan elegim roba d’un determinat color o certs colors per a casa nostra o per al nostre jardí. L’impacte del color sobre les persones és múltiple, encara que la majoria de les reaccions que provoca són inconscients. Gràcies a la comprensió de les sensacions del color, les emocions que se’ls associen i els seus efectes psicològics i fisiològics es poden seleccionar els tons apropiats per a la indumentària, la decoració, l’entorn de treball, etcètera. Per a cada cultura el llenguatge del color té un significat particular, concret i identificatiu. L’ull humà és sensible a la llum reflectida pels materials. Aquesta informació proporcionada pels receptors oculars és percebuda com a color pel cervell. Finalment, el color indueix sensacions o emocions associades que normalment tenen una expressió semàntica, com per exemple color alegre, trist, elegant, etc. Aquest fenomen s’ha denominat emoció associada al color. Amb el coneixement científic d’aquestes emocions associades al color, els dissenyadors de nous productes podran seleccionar-ne un per transmetre certes sensacions i intencions en els seus dissenys. Convencionalment, la selecció del color en el disseny de productes es basa en la preferència subjectiva dels dissenyadors. La forma tradicional de comunicació entre els dissenyadors i els tintorers i estampadors és una descripció oral abstracta i normalment confusa. Els científics i tècnics del color tenen com a camp d’estudi la percepció de la llum i del color des d’un punt de vista físic, mentre que els psicòlegs investiguen el color des de la percepció i les sensacions i emocions que produeix. La relació entre els paràmetres físics del color i l’emoció que produeix és molt important, però no és gens coneguda i ha estat molt poc estudiada aplicant una metodologia científica. El propòsit d’aquesta tesi és examinar i avaluar quantitativament els efectes psicològics del color, mitjançant la valoració visual de mostres de tèxtils de diferents colors; és a dir, l’estudi de les emocions associades al color en els éssers humans i la seva quantificació utilitzant les especificacions normalitzades CIE per al color. La valoració de les emocions associades al color s’ha de fer utilitzant escales semàntiques diferencials, en aquest cas parells de paraules oposades que defineixen emocions associades al color. L’emoció associada al color, a causa precisament de la seva naturalesa psicològica, pot estar influenciada per molts factors, com per exemple la cultura, l’idioma, el clima, el sexe, l’edat, etc. Per minimitzar les influències de la nacionalitat, la cultura o la tradició, els models matemàtics que representen la correlació entre les emocions associades al color i els valors colorimètrics s’han de deduir de les valoracions visuals obtingudes per observadors de cultures diferents, cercant si existeix un sol model general o bé si per a cada cultura o per a cada idioma n’hi ha un d’específic. Aquest estudi se centra en observadors de parla hispànica. L’expressió de les paraules espanyoles per a la caracterització de l’emoció associada al color s’ha d’ordenar en els espais de color de Munsell i del CIELab. El fet de quantificar les emocions associades al color mitjançant valors numèrics del sistema colorimètric CIE millorarà significativament la comunicació entre dissenyadors, tintorers, estampadors, consumidors, etc…


Colour has played an important role in human life. In fact, colour can influence human emotions or feelings. Colour can be defined by semantic words describing the characteristics of colours and human’s emotional responses on it (colour emotion index). The relationship between colour and emotion is very complex. This thesis investigates the relationship between colour emotion and its physical properties. Relations between physical and perceptual colour parameters are very important and quantification of colour emotion can be used mainly in industry, fashion and environmental design (architecture, decoration and so on). This thesis investigates the relationship between a physical point of view of colorimetric characteristics in CIELab colour space and a psychological and emotional perception of this colour. Samples were evaluated on the basis of seven emotion variables by observers from four different geographical groups (Spain, Hong Kong, Japan and Thailand) in the psychophysical experiment, resulting in a Color Emotion Index (CEI) and Colour Emotion Formulae (CEF). The analysis shows that CEI was mainly related to Chroma, Lightness and Hue, and it was concluded that Chroma and Lightness (especially Chroma) were the most important factors on colour emotion, while the influences of Hue and cultural background were limited. So, the almost coincidence between numerical results (correlation coefficients and factor analysis) of the four multicultural studies, suggest that it may be possible to define a Colour Emotion Space (CES) with a limited number of factors or parameters. In that way it would be able to predict human’s emotional response on colours with instrumental tools. Knowing the quantitative equations through statistical analysis for estimating the relationship between colour and emotions it would be able to develop a computer system that, using the defined equations, should it be possible to define emotional coloured products in industry.


El color ha jugado un importante papel en la vida humana. De hecho, el color puede influenciar las emociones y los sentimientos humanos. El color puede describirse mediante términos semánticos (palabras) que describen las características de los colores y las respuestas emocionales del color (Índice de Emoción del Color). La relación entre el color y la emoción que provoca es muy compleja. Esta tesis investiga la relación entre la emoción que provoca el color y sus propiedades físicas. La relación entre los parámetros físicos y de percepción del color es muy importante y el cálculo de la emoción provocada por el color puede utilizarse principalmente en la industria, moda y diseño de ambientes (arquitectura, decoración, etc …). Esta tesis investiga la relación entre las características del color desde un punto de vista físico mediante el espacio de color CIELab y la percepción psicológica y emocional. En el ensayo psicofísico se evaluaron muestras de color, mediante siete pares de emociones, por individuos de cuatro países diferentes (España, Hong Kong, Japón y Tailandia) dando como resultado el Índice de Emoción del Color (CEI) y las fórmulas descriptivas de las emociones generadas por le color (CEF). El análisis muestra que el CEI depende principalmente de los parámetros del croma y de la luminosidad (especialmente el croma), mientras que el tono y la influencia cultural son minoritarias. Así pues, la práctica coincidencia de los resultados numéricos obtenidos (coeficientes de correlación y factores de análisis) para los cuatro estudios multiculturales realizados sugiere que es posible definir un espacio CEI, como respuesta a la emoción producida por el color, con un número limitado de factores o parámetros. De esta forma será posible predecir respuestas emocionales de los colores por medios instrumentales. Si a través de análisis estadísticos sobre la relación entre los colores y las emociones que éstos provocan podemos conocer sus ecuaciones cuantitativas, será posible desarrollar un software con ecuaciones aplicadas a la industria y sus productos desde un punto de vista de las emociones que provocan los colores utilizados.

Subjects

159.9 - Psychology; 66 - Chemical technology. Chemical and related industries

Documents

TRMT1de1.pdf

9.078Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)