Aprendizaje colaborativo en grupos virtuales. Relaciones entre condiciones, procesos y resultados de aprendizaje de estudiantes de educación superior en entornos virtuales

Author

García Tamarit, Consuelo

Director

Badia, Antoni

Date of defense

2015-01-26

Legal Deposit

B 27249-2014

Pages

300 p.



Department/Institute

Universitat Oberta de Catalunya. eLearn Center

Abstract

Tradicionalment les investigacions sobre aprenentatge col·laboratiu en grups virtuals s'han posicionat des de dos concepcions divergents sobre l'aprenentatge, considerant-lo com adquisició de coneixement, un procés cognitiu de caràcter individual o com a participació en una pràctica social, un procés constructiu de caràcter interpersonal. Aquestes concepcions han abordat la investigació d'aquest fenomen dissociant els aspectes socials i individuals de la col·laboració. La nostra investigació proposa una perspectiva integradora en relacionar aspectes de la dimensió individual i social de l'aprenentatge col·laboratiu. Els nostres resultats constaten una relació positiva i significativa entre les participacions dels estudiants, les estratègies d'aprenentatge aplicades, l'estructura d'organització col·laborativa del grup i els resultats d'aprenentatge dels estudiants tant a nivell individual com de grup. Aquest estudi proposa una visió integral de l'anàlisi de l'aprenentatge col··aboratiu en entorns virtuals, una metodologia l'ús va en augment a mesura que la tecnologia facilita les possibilitats d'aprenentatge de l'ésser humà.


Tradicionalmente las investigaciones sobre aprendizaje colaborativo en grupos virtuales se han posicionado desde dos concepciones divergentes sobre el aprendizaje, considerándolo como adquisición de conocimiento, un proceso cognitivo de carácter individual o como participación en una práctica social, un proceso constructivo de carácter interpersonal. Estas concepciones han abordado la investigación de este fenómeno disociando los aspectos sociales e individuales de la colaboración. Nuestra investigación propone una perspectiva integradora al relacionar aspectos de la dimensión individual y social del aprendizaje colaborativo. Nuestros resultados constatan una relación positiva y significativa entre las participaciones de los estudiantes, las estrategias de aprendizaje aplicadas, la estructura de organización colaborativa del grupo y los resultados de aprendizaje de los estudiantes tanto a nivel individual como de grupo. Este estudio propone una visión integral del análisis del aprendizaje colaborativo en entornos virtuales, una metodología cuyo uso va en aumento a medida que la tecnología facilita las posibilidades de aprendizaje del ser humano.


Traditionally, research on collaborative learning in virtual groups has adopted different perspectives, according to two far apart conceptions of learning, considering it as knowledge acquisition, an individual cognitive process, or as participation in a social practice, a constructive process of interpersonal character. These conceptions have approached the investigation of this phenomenon by dissociating the social from the individual aspect of collaboration. Our research proposes an inclusive perspective to relate the individual and social dimensions of collaborative learning. Our results confirm a positive and significant relationship between the students¿ participations, students¿ learning strategies, collaborative organizational structure of the group, and the learning outcomes of students both individually and as a group. This study proposes a comprehensive view of the analysis of collaborative learning in virtual environments, a methodology which is increasing its use as technology facilitates more and more learning in human beings.

Keywords

processos cognitius; aprenentatge; educació superior; col·laboració; entorns virtuals; procesos cognitivos; aprendizaje; educación superior; colaboración; entornos virtuales; Cognitive processes; learning; higher education; collaboration; virtual environments

Subjects

159.9 - Psychology

Knowledge Area

Psicologia i Educació

Documents

Tesis Consuelo Garcia Tamarit.pdf

7.858Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/

This item appears in the following Collection(s)