Capacitat d’absorció, innovació i resultats econòmics als serveis a Catalunya

Autor/a

Fajardo Laredo, Juan Carlos

Director/a

Lladós Masllorens, Josep

Fecha de defensa

2016-01-26

Depósito Legal

B 6678 -2016

Páginas

422 p.



Departamento/Instituto

Universitat Oberta de Catalunya. Internet Interdisciplinary Institut (IN3)

Resumen

La capacitat d'absorció, l'ús estratègic de les tecnologies digitals i el canvi organitzatiu estan estimulant una actuació altament innovadora dels serveis a Catalunya. El procés d'innovació en aquest sector no segueix un patró únic a causa de les diferents combinacions entre els seus determinants i perquè la naturalesa de la innovació està canviant des d'un model tancat, basat en el desenvolupament intern d'idees noves, cap a un model més obert i interactiu, basat en múltiples fonts d'idees i de coneixement, totes dues d'orígens interns i externs. Els serveis no són una excepció en aquesta evolució. I malgrat que dins d¿algunes activitats terciàries detectem una proximitat al model industrial, la realitat del procés d'innovació és molt més complexa. En els serveis, les tecnologies tendeixen a ser una base material més que l'element clau per innovar. De fet, un dels efectes qualitatius principals del canvi tecnològic en els serveis, basat en la influència estesa de les tecnologies digitals, és la intensitat creixent del coneixement aplicat en aquest tipus d'activitats. En aquest sentit, la qualificació i les habilitats dels treballadors semblen ser el punt crític d'èxit. Finalment, tot i les dificultats ben conegudes per mesurar el seu impacte, la influència de la innovació en el rendiment econòmic, l'eficàcia i el creixement, sembla ser molt positiva.


La capacidad de absorción, el uso estratégico de las tecnologías digitales y el cambio organizativo están estimulando una actuación altamente innovadora de los servicios en Cataluña. El proceso de innovación en este sector no sigue un patrón único debido a las diferentes combinaciones entre sus determinantes y porque la naturaleza de la innovación está cambiando desde un modelo cerrado, basado en el desarrollo interno de ideas nuevas, hacia un modelo más abierto e interactivo, basado en múltiples fuentes de ideas y de conocimiento, las dos de orígenes internos y externos. Los servicios no son una excepción en esta evolución. Y, a pesar de que dentro de algunas actividades terciarias detectamos una proximidad al modelo industrial, la realidad del proceso de innovación es mucho más compleja. En los servicios, las tecnologías tienden a ser una base material más que el elemento clave para innovar. De hecho, uno de los efectos cualitativos principales del cambio tecnológico en los servicios, basado en la influencia extendida de las tecnologías digitales, es la intensidad creciente del conocimiento aplicado en este tipo de actividades. En este sentido, la calificación y las habilidades de los trabajadores parecen ser el punto crítico de éxito. Finalmente, aún y las dificultades muy conocidas para medir su impacto, la influencia de la innovación en el rendimiento económico, la eficacia y el crecimiento, parece ser muy positiva.


The absorption capacity, the strategic use of digital technologies and the organizational change are encouraging a highly-innovative performance of services in Catalonia. The innovation process in this sector does not follow a unique pattern due to different combinations of existing determinants and because the nature of innovation is changing from a closed model, based on the domestic development of new ideas, towards a more open and interactive model, based on multiple sources of ideas and knowledge, both from internal and external origins. Services are not an exception to this evolution. And, despite in some tertiary activities we detect a close proximity to the industrial model, the reality of innovation process is much more complex. In services, technologies tend to be a material basis rather than the key element to innovation. In fact, one of the main qualitative effects of technological change in services, based on the widespread influence of digital technologies, is the increasing intensity of applied knowledge in this kind of activities. In this sense, labour skills and qualification seems to be the critical point to success. Finally, although the well-known difficulties to measure its impact, the influence of innovation on economic performance, efficiency and growth appear to be very positive.

Palabras clave

serveis; innovació; tecnologies digitals; servicios; innovación; tecnologías digitales; digital technologies; services; innovation; productivitat; productividad; productivity

Materias

3 - Ciencias sociales

Área de conocimiento

Societat de la informació i el coneixement

Documentos

Tesis Joan Carles Fajardo.pdf

4.530Mb

 

Derechos

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)