El perfil de los profesionales de prevención como gestores del cambio cultural en las organizaciones

Author

Fuente Romero, Juan Francisco de la

Director

Isus, Sofia

Llacuna Morera, Jaume

Date of defense

2016-01-14

Pages

320 p.



Department/Institute

Universitat de Lleida. Departament de Pedagogia i Psicologia

Abstract

Les lògiques dels sistemes de gestió de salut laboral a Espanya són relativament recents. No obstant això, en aquests anys els escenaris socials i laborals han canviat substancialment, sorgint noves necessitats (riscos emergents, tractament de la diversitat o certa deconstrucció de la relació laboral) i noves expectatives (construcció d'entorns laborals òptims, models d'empresa saludable o gestió del compromís). En aquest context, el professional de prevenció es constitueix com a figura clau per a la gestió del canvi i la generació de cultura preventiva. Aquesta recerca aprofundeix en aquesta realitat en tres eixos: aspectes rellevants dels contextos d'intervenció (rol, funcions i entorn), perfil de competències clau i propostes per a la formació inicial i contínua. Es proposen línies de millora que pretenen contribuir tant a l'òptima configuració de la professionalitat com a la percepció i valoració social de la mateixa per, en últim terme, construir sistemes de gestió de la salut laboral més efectius i integrats


Las lógicas de los sistemas de gestión de salud laboral en España son relativamente recientes. No obstante, en estos años los escenarios sociales y laborales han cambiado sustancialmente, surgiendo nuevas necesidades (riesgos emergentes, tratamiento de la diversidad o cierta deconstrucción de la relación laboral) y nuevas expectativas (construcción de entornos laborales óptimos, modelos de empresa saludable o gestión del compromiso). En este contexto, el profesional de prevención se constituye como figura clave para la gestión del cambio y la generación de cultura preventiva. Esta investigación profundiza en esta realidad en tres ejes: aspectos relevantes de los contextos de intervención (rol, funciones y entorno) perfil de competencias clave y propuestas para la formación inicial y continua. Se proponen líneas de mejora que pretenden contribuir tanto a la óptima configuración de la profesionalidad como a la percepción y valoración social de la misma para, en último término, construir sistemas de gestión de la salud laboral más efectivos e integrados


The guidelines for occupational safety and health management systems in Spain are rather new. Nevertheless, along these years, social and labour circumstances have substantially changed. New realities (emerging risks, treatment of diversity, or deconstruction of labour relations) and new expectations (workplaces improvement, healthy workplace models or engagement management) have emerged. In this context, the risk management professional stands out as a key figure on management of change and promotion of preventive safety and health culture. This research delves into three cornerstones of this fact: relevant aspects of his/her intervention context (role, functions and environment); profile of key competences; and proposals for initial / continuing vocational education and training. The current research sets out improvement guidelines for contributing to optimal professionalism configuration as well as to its social perception and assessment, with the ultimate goal of building more effective and integrated occupational safety and health management systems

Keywords

Perfil del professional de prevenció; Cultura preventiva; Competències; Formació; Perfil del profesional de prevención; Competencias; Formación; Role of safety professionals; Safety and health culture; Competence; Vocational education and training

Subjects

371 - Education and teaching organization and management

Knowledge Area

Mètodes d'Investigació i Diagnòstic en Educació

Documents

Tjffr1de1.pdf

32.07Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/

This item appears in the following Collection(s)