Enrique del Moral : el debate mexicano entre tradición y modernidad : 1946-1963

Author

García García, Eunice del Carmen

Director

Rovira, Teresa (Rovira Llobera)

Codirector

Gastón, Cristina

Date of defense

2016-01-15

Pages

607 p.



Department/Institute

Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Projectes Arquitectònics

Abstract

Enrique del Moral: The mexican debate between tradition and modernity 1946-1963. This thesis arises from the interest in discovering the theoretical and practical background that led the architect Enrique del Moral to a search for balance on the debate between tradition and modernity emerged in the architecture of Mexico during the fifties. The peculiarities of a country immersed in a strong tradition are determinant for the proper interpretation of new ways of conceiving the architectural project. The arrival of modernity linked to the prevailing thought that sought an architecture that recognizes as their own, generated divergent positions that arise between tradition and modernity, while architects shift towards a consensus between these two precepts. As an example of this latter position, Del Moral is one of the most active figures in the debate at the time, producing a large number of written defining his theory.This thesis presents an analysis of the architecture of the Moral comparing it with its theoretical production in order to discover to what extent he achieved an assimilation or a reinterpretation of traditional elements used in the modern conception of his work. The structure of the thesis is composed of three main parts: the first part, presents the central character and a brief analys is of the role that it takes in the debate through the main sources of dissemination, through events and important figures in the discussion. A second part is focused on the analysis of the wrilings of the architect, and finally,a third part where the work and the relationship with the theory are studied. Through the analysis of wrilings and works, it seeks to discover whether the issues raised in his theory was applied in practica as well as reveal in which proportion he achieved a balance between tradition and modernity.


La presente tesis surge del interés por descubrir el trasfondo teórico y proyectual que llevo al arquitecto Enrique del Moral a una búsqueda de equilibrio ante el debate surgido entre tradición y modernidad en la arquitectura de México durante los años cincuenta. Las particularidades de un país inmerso en una fuerte tradición son condicionantes para la adecuada interpretación de nuevas formas de concebir el proyecto arquitectónico. La llegada de la modernidad unida al pensamiento reinante que buscaba una arquitectura que se reconociera propia de una nación, hace aparecer posturas divergentes entre la tradición y la modernidad, a la vez que aparecen arquitectos que abogan por un consenso entre estos dos preceptos. Como exponente de esa última postura, Del Moral es uno de los personajes más activos dentro de este debate mexicano, produciendo un gran número de escritos que definen su teoría. Esta tesis plantea analizar la arquitectura del arquitecto comparándola con su producción teórica con el objetivo de descubrir en qué medida logró una asimilación o reinterpretación de elementos de la tradición aplicados en la concepción moderna de la obra. La tesis se compone de tres segmentos principales; en la primera parte, a manera de antecedente, se presenta al personaje central, se muestran datos históricos que generaron el debate en México, haciendo un breve recorrido por eventos y personajes relevantes en la discusión, hasta llegar a la aparición del pensamiento de Del Moral en fuentes de difusión de la época. La segunda parte se enfoca en el análisis de los escritos del arquitecto, para finalmente llegar a una tercera parte del trabajo en donde se estudia la obra y el nexo con la teoría. A través de análisis de escritos y de obras, se busca descubrir si lo planteado en lo teórico tiene correspondencia en la práctica, así como revelar en qué grado logró un equilibrio entre tradición y modernidad.

Keywords

Moral, Enrique del, 1906-

Subjects

72 - Architecture; 74 - Drawing. Design. Applied arts and crafts

Knowledge Area

Àrees temàtiques de la UPC::Arquitectura

Documents

TECGG1de2.pdf

54.38Mb

TECGG2de2.pdf

3.130Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)