Desarrollo del Número de Dos a Cuatro Años: De los Usos de Objetos en Interacción con un Adulto a los Usos Numéricos 

    Cavalcante, Sílvia Larisse do Patrocínio (Date of defense: 2016-09-12)

    El desarrollo de la comprensión numérica ha sido ampliamente estudiado desde enfoques diversos entre los que destacan el piagetiano, el cognitivo-innatista y el socioconstructivista. En la presente tesis doctoral, partimos ...

    Los procesos de ayuda de los formadores a través del acompañamiento en la práctica docente inclusiva a profesores expertos en educación infantil 

    Méndez Alarcón, Claudia Myrna (Date of defense: 2016-09-14)

    Este estudio aborda la temática de los procesos de ayuda de los formadores a través del acompañamiento en la práctica a profesores expertos. La finalidad es contribuir a una mejor comprensión sobre la construcción conjunta ...

    Estudios sobre el aprendizaje de las relaciones semántico-léxicas desde una perspectiva integradora entre el lenguaje oral y escrito 

    Portilla Ramírez, Claudia Rosario (Date of defense: 2016-10-28)

    En esta tesis doctoral presentamos tres estudios sobre el aprendizaje de las relaciones semántico-léxicas de sinonimia, homonimia y antonimia y su relación con el aprendizaje de la escritura. Los estudios se organizaron ...

    Learner Identity: Os outros significativos na construção da identidade de aprendiz 

    Campos de Miranda, Vanessa Elena (Date of defense: 2016-11-10)

    O conceito de aprendizagem ao longo da vida, que fomenta o debate atual sobre a importância do aprender e do aprendiz, abre novas perspectivas temáticas como o estudo da identidade de aprendiz e da participação dos agentes ...

    Brain structural predispositions for music and language processing 

    Vaquero Zamora, Lucía (Date of defense: 2016-12-14)

    It has been shown that music and language training can elicit plastic changes on brain structure and function bringing along behavioural benefits. For instance, musicians have been reported to have better auditory ...

    Les percepcions positives i la qualitat de vida familiar en famílies amb fills i/o filles amb discapacitat intel·lectual 

    Ferrer i Vidal, Fina (Date of defense: 2016-12-15)

    Tradicionalment en el camp de la discapacitat s’estudiava l’impacte negatiu que tenia en les mares i els pares el fet de tenir un fill o filla amb discapacitat intel·lectual (DI). S’avaluaven els nivells d’estrès, d’ansietat ...

    Las creencias de los estudiantes de grado universitario sobre la lectura y su impacto en la comprensión lectora 

    Lordán Arias, Eva (Date of defense: 2016-12-16)

    El objetivo general de esta investigación ha sido explorar las creencias sobre la lectura de estudiantes universitarios de grado, así como su posible influencia en los resultados que alcanzan al realizar tareas de comprensión ...

    Development and neural bases of the spatial recoding of acoustic pitch 

    Fernández Prieto, Irene (Date of defense: 2016-12-22)

    Our perceptual system tends to associate higher-pitched sounds with upper spatial positions and smaller visual sizes, and lower pitched-sounds with lower positions and bigger visual sizes. This processes, known as crossmodal ...

    Ayuda educativa y reflexión conjunta sobre la propia práctica en el prácticum de educación infantil 

    López Jiménez, Tatiana Maribel (Date of defense: 2017-06-23)

    Esta investigación se sitúa en el proceso de formación inicial docente, y más en concreto en el prácticum de maestro considerado como factor clave de la formación. Asumimos una perspectiva sociocultural como base para ...

    Las prácticas de evaluación de competencias a partir de proyectos: un análisis de casos en la escuela primaria mexicana 

    Araujo Rodríguez, Daniela (Date of defense: 2017-06-27)

    Esta investigación tiene como finalidad comprender las prácticas evaluativas de algunos profesores de la primaria mexicana, de acuerdo con el currículum generado desde la Reforma Integral de Educación Básica (RIEB) basado ...

    Multisensory processing and agency in VR embodiment: Interactions through BCI and their therapeutic applications 

    Nierula, Birgit (Date of defense: 2017-09-18)

    Body ownership refers to the experience that this body is my body and is closely linked to consciousness. Multisensory integration processes play an important role in body ownership as shown in the rubber hand illusion, ...

    Sensorimotor decision-making with moving objects 

    Aguilar Lleyda, David (Date of defense: 2017-12-15)

    Moving is essential for us to survive, and in countless occasions we move in response to visual information. However, this process is characterized as uncertain, given the variability present both at the sensory and motor ...

    Language comprehension in children with Specific Language Impairment: an Eye-Tracking study 

    Christou, Spyros (Date of defense: 2018-03-04)

    [eng] Children with Specific Language Impairment (SLI) show considerable difficulties in the linguistic production of verbal morphology marks and function words. The present study analyzes the capacity of children with SLI ...

    Improving Self-Regulation for Learning in EFL Writing in Secondary Education in Blended Environments 

    de Salvador de Arana, Núria (Date of defense: 2018-07-09)

    This study aims at improving English as a Foreign Language (EFL) writing instruction at secondary level by implementing a blended instructional design that may foster self-regulation through public online learning diaries ...

    Evaluación de las necesidades de apoyo de las familias de personas con Discapacidad Intelectual y/o del Desarrollo en Brasil 

    Bitencourt Santos, Daniela (Date of defense: 2018-07-10)

    Detectar las necesidades de apoyo de las familias con un miembro con Discapacidad Intelectual y/o del Desarrollo (DID) ha sido una preocupación constante en las investigaciones (Anderson, Larson, y Wuorio, 2011; Chiu, ...

    Music-supported Therapy in the rehabilitation of motor deficits after stroke 

    Grau Sánchez, Jennifer (Date of defense: 2019-01-11)

    Motor deficits of the upper extremity are present in the majority of stroke patients, having a significant impact on their autonomy and quality of life. The recovery of motor deficits after stroke mainly relies on ...

    Grounding, Subjectification and Deixis: Modal Constructions in Catalan Sign Language and Their Interaction with Other Semantic Domains 

    Jarque, Maria Josep (Date of defense: 2019-01-22)

    [eng] This dissertation is framed in the overlap of two disciplines: educational linguistics and theoretical linguistics. We will focus on signed languages, the visual-gestural linguistic systems of the communities of Deaf ...

    Reconstrucción de la identidad de aprendiz, integración académico-social y su relación con la permanencia en estudiantes de la Universidad de Concepción, Campus Los Ángeles, Chile 

    Abello Riquelme, Rubén (Date of defense: 2019-02-01)

    Entre las perspectivas que explican la permanencia y el abandono de los estudios universitarios, destaca el enfoque de las interacciones sociales y académicas (Tinto, 1975, 1993). El punto de vista interaccional fue uno ...

    Els recursos discursius de l'assessor en un procés d'assessorament col·laboratiu 

    Roca Carretero, Begoña (Date of defense: 2019-02-08)

    L’assessorament col·laboratiu, en el marc del model educacional-constructivista d’intervenció psicopedagògica, s’entén com una eina fonamental en els processos de canvi i de millora de les pràctiques educatives. En aquest ...

    Statistical Word-Learning in Catalan-Spanish Children with Specific Language Impairment 

    Ahufinger Sanclemente, Nadia (Date of defense: 2019-05-03)

    This dissertation was written to answer some questions about the different roles played by memory in school-age Catalan-Spanish children with specific language impairment (SLI). Currently, a small but growing body of work ...