Análisis del Desarrollo de la Competencia Argumentativa y propuesta de Intervención en Educación Primaria 

    Miralda Banda, Andrea (Date of defense: 2020-09-10)

    El pensamiento crítico y la argumentación constituyen dos elementos fundamentales para el aprendizaje y la construcción de conocimiento. El amplio consenso respecto de la importancia de ambos procesos y el efecto positivo ...

    Aprenentatge i competència dels mestres. Un estudi de cas de l’activitat conjunta de planificació des d’una perspectiva psicològica 

    Ginesta Fontserè, Anna (Date of defense: 2021-06-16)

    En aquesta recerca entenem l'aprenentatge de la professió en un continuun que es desplega al llarg de la vida professional en un ampli ventall de situacions. L'aprenentatge dels mestres no es pot ubicar només en espais ...

    Ayuda educativa y reflexión conjunta sobre la propia práctica en el prácticum de educación infantil 

    López Jiménez, Tatiana Maribel (Date of defense: 2017-06-23)

    Esta investigación se sitúa en el proceso de formación inicial docente, y más en concreto en el prácticum de maestro considerado como factor clave de la formación. Asumimos una perspectiva sociocultural como base para ...

    Brain structural predispositions for music and language processing 

    Vaquero Zamora, Lucía (Date of defense: 2016-12-14)

    It has been shown that music and language training can elicit plastic changes on brain structure and function bringing along behavioural benefits. For instance, musicians have been reported to have better auditory ...

    Computational principles of early vision for explaining a broad range of brightness and lightness phenomena 

    Lerer Gornatti, Alejandro (Date of defense: 2022-02-17)

    [eng] Although visual perception has been extensively studied for centuries, the underlying neural mechanisms remain puzzling. The present study aims to develop a computational model based on the low-level processing of ...

    Decision Making in complex scenarios: a Reinforcement Learning Approach 

    Parra Tíjaro, Jeison (Date of defense: 2022-11-25)

    [eng] Our everyday actions are sequential and chained towards accomplishing goals. As an adaptive strategy, our tasks are divided and organised in stages leading up to an ultimate objective, which is specified by reaching ...

    Desarrollo del Número de Dos a Cuatro Años: De los Usos de Objetos en Interacción con un Adulto a los Usos Numéricos 

    Cavalcante, Sílvia Larisse do Patrocínio (Date of defense: 2016-09-12)

    El desarrollo de la comprensión numérica ha sido ampliamente estudiado desde enfoques diversos entre los que destacan el piagetiano, el cognitivo-innatista y el socioconstructivista. En la presente tesis doctoral, partimos ...

    Development and neural bases of the spatial recoding of acoustic pitch 

    Fernández Prieto, Irene (Date of defense: 2016-12-22)

    Our perceptual system tends to associate higher-pitched sounds with upper spatial positions and smaller visual sizes, and lower pitched-sounds with lower positions and bigger visual sizes. This processes, known as crossmodal ...

    Developmental Intergroup Theory of Mind: The protagonist’s social group membership as a pragmatic performance factor 

    Saumell Andreu, Carlota (Date of defense: 2023-02-10)

    [eng] During the early preschool years, the development of the concept of "the self" and "the other" has a significant impact on two socio-cognitive processes (Theory of Mind and social categorization) that have largely ...

    Els recursos discursius de l'assessor en un procés d'assessorament col·laboratiu 

    Roca Carretero, Begoña (Date of defense: 2019-02-08)

    L’assessorament col·laboratiu, en el marc del model educacional-constructivista d’intervenció psicopedagògica, s’entén com una eina fonamental en els processos de canvi i de millora de les pràctiques educatives. En aquest ...

    Estimating motion and time to contact in 3D environments: Priors matter 

    Aguado Ramírez, Borja (Date of defense: 2022-05-06)

    [eng] Until the present moment, an extensive amount of research has been done on how humans estimate motion or parameters of a task, such as the timeto- contact in simple scenarios. However, most avoid questioning how we ...

    Estudios sobre el aprendizaje de las relaciones semántico-léxicas desde una perspectiva integradora entre el lenguaje oral y escrito 

    Portilla Ramírez, Claudia Rosario (Date of defense: 2016-10-28)

    En esta tesis doctoral presentamos tres estudios sobre el aprendizaje de las relaciones semántico-léxicas de sinonimia, homonimia y antonimia y su relación con el aprendizaje de la escritura. Los estudios se organizaron ...

    Evaluación de las necesidades de apoyo de las familias de personas con Discapacidad Intelectual y/o del Desarrollo en Brasil 

    Bitencourt Santos, Daniela (Date of defense: 2018-07-10)

    Detectar las necesidades de apoyo de las familias con un miembro con Discapacidad Intelectual y/o del Desarrollo (DID) ha sido una preocupación constante en las investigaciones (Anderson, Larson, y Wuorio, 2011; Chiu, ...

    Event structured cognition: the role of event boundaries 

    Silva, Marta Marques de Almeida e (Date of defense: 2023-10-13)

    [eng] Since the moment of our birth, we are driven by an insatiable urge to understand and make sense of the world around us. To navigate the continuous flow of experiences, our minds instinctively break them down into ...

    Exploring autobiographical memories: from neurocognitive mechanisms to real-life experience 

    Nicolás Berenguer, Berta (Date of defense: 2020-10-28)

    Our daily life event experiences fall into two general classifications: those that are remembered and those that are not. The act of remembering involves a perfect gearing of neurocognitive operations that begin with the ...

    El feedback formativo y sus efectos en el proceso de construcción del Trabajo Final de Grado 

    Juan Calvet, Núria (Date of defense: 2022-07-22)

    [spa] Esta tesis doctoral profundiza en la comprensión de las características del feedback en un entorno de enseñanza-aprendizaje (E-A) semipresencial, concretamente en la asignatura del Trabajo Final de Grado (TFG), y de ...

    Grounding, Subjectification and Deixis: Modal Constructions in Catalan Sign Language and Their Interaction with Other Semantic Domains 

    Jarque, Maria Josep (Date of defense: 2019-01-22)

    [eng] This dissertation is framed in the overlap of two disciplines: educational linguistics and theoretical linguistics. We will focus on signed languages, the visual-gestural linguistic systems of the communities of Deaf ...

    Improving Self-Regulation for Learning in EFL Writing in Secondary Education in Blended Environments 

    de Salvador de Arana, Núria (Date of defense: 2018-07-09)

    This study aims at improving English as a Foreign Language (EFL) writing instruction at secondary level by implementing a blended instructional design that may foster self-regulation through public online learning diaries ...

    La reflexión como eje de la formación práctica de docentes de Educación Secundaria: un análisis de los espacios de reflexión en el prácticum de un Programa de Formación Pedagógica para Profesionales en Chile 

    Gorichon Gálvez, Solange (Date of defense: 2021-09-17)

    Este estudio busca aportar a la comprensión de la naturaleza y características del proceso reflexivo sobre situaciones de la práctica que realizan profesionales que siguen estudios de formación docente en ...

    La relación teoría-práctica en las prácticas de formación de maestros: un análisis de las percepciones de estudiantes, maestros tutores y tutores de universidad en la BENMAC de Zacatecas, México 

    Rodríguez Loera, Rocío (Date of defense: 2021-01-21)

    El presente trabajo de investigación profundiza en la forma en que se plantea y se lleva a cabo la conexión entre teoría y práctica desde las prácticas de los estudios de Maestro, y el papel que juega en todo ello la ...