La formació continuada del professorat de llengua en una comunitat d’aprenentatge. Estudi de cas sobre les concepcions dels docents amb relació a l’ensenyament de la composició escrita

Author

Casadellà, Marina

Director

Fontich i Vicens, Xavier

Ribas i Seix, Teresa

Tutor

Ribas i Seix, Teresa

Date of defense

2017-03-10

ISBN

9788449070099

Pages

713 p.



Department/Institute

Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua, de la Literatura i de les Ciències Socials

Abstract

El nostre estudi aborda la temàtica de la formació professorat. Atès que els docents han de rebre formació continuada durant la seva trajectòria professional, és important considerar quins mecanismes cal emprar per desenvolupar aquests processos formatius. Partint d’un marc de recerca sociocultural, considerem necessari preguntar-nos quin és el rol dels intercanvis dialògics en la formació del professorat. Així mateix, també ens plantegem quines particularitats es distingeixen quan aquests docents són especialistes en l’àrea de llengua i es dediquen, més concretament, a l’ensenyament de la composició escrita. Seguint el model constructivista de processos d’ensenyament, els intercanvis dialògics seran una eina necessària per a la formació docent. Així doncs, les comunitats d’aprenentatge -enteses com un espai en què el professorat experimenta un procés formatiu basat en l’intercanvi dialògic- esdevindran un recurs per a la formació de professorat. En el cas dels docents de llengua, aquest tipus de formació els permetrà compartir visions diverses sobre l’ensenyament de la composició escrita. Aquesta recerca representa un estudi de cas sobre un grup de professors de llengua de secundària que tenen com a objectiu formar-se conjuntament a través de la reflexió col·lectiva. L’objectiu d’aquest estudi és doble: pretén comprovar si, efectivament, (1) estem davant d’una comunitat d’aprenentatge i (2) si es produeix un autèntic procés de formació en els membres del grup. Per acomplir el primer objectiu, analitzem les converses de vuit sessions de trobada -un curs acadèmic-, per tal de caracteritzar aquesta comunitat. Per al segon objectiu, analitzem de manera longitudinal les intervencions emeses per dues membres del grup, posant el focus en l’observació dels moviments esdevinguts en les seves pròpies concepcions sobre l’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua escrita, al llarg de la seva participació al grup. Els resultats de la recerca indiquen que el grup de docents funciona com una comunitat d’aprenentatge i és una eina viable per a la formació del professorat de llengua. Així, aquest treball obre portes a un nou model de formació docent basat en el diàleg i la reflexió. Per aquest motiu, aquesta investigació fa una crida als replantejaments institucionals sobre els models de formació continuada del professorat.


Nowadays, teachers must receive in-service education during their professional trajectory. Therefore, it is important to consider which mechanisms should be used to develop those training processes. In this study, using a sociocultural framework, we investigate the role of the dialogic exchanges in teachers’ training. In particular, we focus on language teachers and, more concretely, on the teaching of written composition. From a constructivist viewpoint, dialogic exchanges should be a necessary tool for teachers’ training. Thus, learning communities -defined as the space where teachers live a learning process based on the dialogic exchange- become a very useful resource for their training. In the case of language educators, this kind of education enables them to share different visions about written composition. In addition, writing is a topic that raises uncertainties and controversies among teachers. We present a case study about a discussion group composed of secondary language teachers who met monthly to learn through collective reflection. The goal of the study is twofold: (1) to determine whether this discussion group can be considered as a learning community, and (2) whether any learning processes take place. For our first goal, we analyze the reflections of eight sessions (one academic year) in order to characterize this community. For our second goal, we analyze longitudinally the interventions of two teachers, focusing on the movements around their own conceptions about learning and teaching written composition throughout their participation in the group. Results indicate that this discussion group do function as a learning community and is a viable tool for teacher in-service education. This research thus opens doors to a new model of language teacher’s training based on dialogue and reflection. Therefore, it calls at an institutional reconsideration of the models used on the in-service training programs.

Keywords

Formació docent; Formación docente; Teacher training; Pensament del professorat; Pensamiento del profesorado; Teacher thinking; Didàctica de l'escriptura; Didáctica de la escritura; Teaching writing

Subjects

37 - Education

Knowledge Area

Ciències Humanes

Documents

maca1de2.pdf

3.653Mb

maca2de2.pdf

9.894Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

This item appears in the following Collection(s)