Marco de aprendizaje para el desarrollo de competencias clave en la industria de la Hospitalidad

Author

Domínguez Picart, Gisela

Director

Fornells Herrera, Albert

Tutor

Longás Mayayo, Jordi

Date of defense

2021-02-23

Pages

115 p.



Department/Institute

Universitat Ramon Llull. Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna

Abstract

La indústria de l'hospitalitat i el turisme exerceixen en l'actualitat un paper destacat en l'economia global i hi ha una alta competitivitat que requereix d'una reflexió constant sobre com s'han d´oferir serveis alineats amb les expectatives dels clients. L'experiència acumulada en els últims anys, ha posat de manifest la importància de desenvolupar els conceptes d'hospitalitat per aconseguir un posicionament diferencial. En aquest context, la Universitat ha de proporcionar contextos que afavoreixin l'aprenentatge d'aquestes noves necessitats. La visió d´HTSI com a Facultat és oferir una formació integral que tingui com a resultat excel·lents professionals i ciutadans responsables, sent el desenvolupament de l'hospitalitat i el turisme sostenible elements clau. Un dels reptes de la Facultat és la col·locació diferencial dels estudiants i, per això, el desenvolupament de les competències de l'hospitalitat en els estudiants és clau per contribuir a la seva inserció en el món laboral. La tesi es planteja dins de la línia d'investigació d'Excel·lència en l'hospitalitat i, més concretament, en la línia d'acció d'identificar els factors claus que la defineixen i com es poden traslladar als estudiants durant el seu període de formació. L'objectiu de la mateixa és contribuir al desenvolupament de les competències clau vinculades a l'hospitalitat com són l'orientació al servei, l'empatia i el treball en equip. Per a això, es planteja un marc experiencial d'aprenentatge compost per un procés iteratiu que combina diferents activitats d'aprenentatge durant els estudis universitaris de grau vinculats amb els àmbits del turisme i l'hospitalitat, els quals estan caracteritzats per combinar formació a l'aula i formació a l'empresa. Els resultats obtinguts a través d'un estudi longitudinal de tres anys sobre tres cohorts reflecteixen una adquisició progressiva i satisfactòria de les competències d'orientació al servei, empatia i treball en equip al llarg de tot el procés d'aprenentatge.


La industria de la hospitalidad y el turismo desempeñan en la actualidad un papel destacado en la economía global y existe una alta competitividad que requiere de una reflexión constante sobre cómo se debe ofrecen servicios alineados con las expectativas de los clientes. La experiencia acumulada en los últimos años, ha puesto de manifiesto la importancia de desarrollar los conceptos de hospitalidad para conseguir un posicionamiento diferencial. En este contexto, la Universidad tiene que proporcionar contextos que favorezcan el aprendizaje de estas nuevas necesidades. La visión de HTSI como Facultad es ofrecer una formación integral que tenga como resultado excelentes profesionales y ciudadanos responsables, siendo el desarrollo de la hospitalidad y el turismo sostenible elementos clave. Uno de los retos de la Facultad es la colocación diferencial de los estudiantes y, por ello, el desarrollo de las competencias de la hospitalidad en los estudiantes es clave para contribuir a su inserción en el mundo laboral. La tesis se plantea dentro de la línea de investigación de Excelencia en la hospitalidad y, más concretamente, en la línea de acción de identificar los factores claves que la definen y como se pueden trasladar a los estudiantes durante su periodo de formación. El objetivo de la misma es contribuir al desarrollo de las competencias clave vinculadas a la hospitalidad como son la orientación al servicio, la empatía y el trabajo en equipo. Para ello, se plantea un marco experiencial de aprendizaje compuesto por un proceso iterativo que combina diferentes actividades de aprendizaje durante los estudios universitarios de grado vinculados con los ámbitos del turismo y la hospitalidad, los cuales están caracterizados por combinar formación en el aula y formación en la empresa. Los resultados obtenidos a través de un estudio longitudinal de tres años sobre tres cohortes reflejan una adquisición progresiva y satisfactoria de las competencias de orientación al servicio, empatía y trabajo en equipo a lo largo de todo el proceso de aprendizaje.


The hospitality and tourism industry currently play a leading role in the global economy and there is high competitiveness that requires constant reflection on how services should be offered aligned with customer expectations. The experience accumulated in recent years has shown the importance of developing hospitality concepts to achieve a differential positioning. In this context, the University has to provide contexts that favor the learning of these new needs. HTSI's vision as a Faculty is to offer comprehensive training that results in excellent professionals and responsible citizens, being the development of hospitality and sustainable tourism key elements. One of the challenges of the Faculty is the differential placement of students and, therefore, the development of hospitality skills in students is key to contributing to their integration into the labor market. The thesis is presented within the research line of Excellence in hospitality and, more specifically, in the line of action to identify the key factors that define it and how they can be transferred to students during their training period. Its objective is to contribute to the development of the key competences related to hospitality such as service orientation, empathy and teamwork. For this, an experiential learning framework is proposed, made up of an iterative process that combines different learning activities during undergraduate university studies related to the fields of tourism and hospitality, which are characterized by combining classroom training and training in the company. The results obtained through a three-year longitudinal study of three cohorts reflect a progressive and satisfactory acquisition of service orientation, empathy and teamwork skills throughout the entire learning process.

Keywords

Educació; Educación; Turisme; Turismo

Subjects

338 - Economic situation. Economic policy. Management of the economy. Economic planning. Production. Services. Prices

Knowledge Area

Serveis

Documents

Tesi_Gisela_Dominguez.pdf

1.208Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)