El Ferrocarril en España: Estaciones, Acceso a la red y Compañías Privadas 1848-1941

Author

Esteban-Oliver, Guillermo

Director

Martí Henneberg, Jordi

Díez Minguela, Alfonso

Date of defense

2021-07-08

Pages

187 p.



Department/Institute

Universitat de Lleida. Departament de Geografia i Sociologia

Abstract

En 1848 va entrar en circulació la primera línia de ferrocarril a Espanya. Des d ́aquell moment, i especialment a partir de l’aprovació de la Llei General de Ferrocarrils de 1855, un gran nombre de companyies privades van expandir la xarxa.Aquesta nova tecnologia va revolucionar el transport de passatgers i mercaderies, permetent una major integració de mercats. A més, va ser un dels fonaments sobre els quals es va erigir l ́Estat Liberal. Per això, la rellevància del ferrocarril al passat i present d ́Espanya és innegable.Aquesta tesi té com a objectiu comprendre millor l ́impacte de la infraestructura, amb especial atenció a la seva vinculació i efectes en el territori. Per això plantegem dues hipòtesis i tres objectius, als quals donarem resposta al llarg del tres capítols que formen la investigació.


En 1848 entró en circulación la primera línea de ferrocarril en España. Desde aquel momento, y especialmente a partir de la aprobación de la Ley General de Ferrocarriles de 1855, un gran número de compañías privadas expandieron la red.Esta novedosa tecnología revolucionó el transporte de pasajeros y mercancías, permitiendo una mayor integración de mercados. Además, fue uno de cimientos sobre los que se erigió el Estado Liberal. Por ello, la relevancia del ferrocarril en el pasado y presente de España es innegable. Esta tesis busca comprender mejor el impacto de la infraestructura, con especial atención a suvinculación y efectos en el territorio. Para ello, planteamos 2 hipótesis y 3 objetivos a los que daremosrespuesta a lo largo de los 3 Capítulos que forman la investigación.


In 1848, the first railway line entered into service in Spain. From that moment, and especially after the approval of the General Law of Railways of 1855, a large number of privately owned companies expanded the network. This novel technology revolutionized passenger and freight transport, allowing greater market integration. Furthermore, it was one of the foundations on which the Liberal State was built.Therefore, the relevance of railways in the past and present of Spain is undeniable. This research seeks to better understand the impact of the infrastructure, with special attention to its link and effects on the territory. To do this, we propose 2 hypotheses and 3 objectives to which we will respond throughout the 3 Chapters that make up the investigation.

Keywords

Ferrocarril; Creixement econòmic; Demografia; Ferrocarril; Crecimiento Económico; Demografía; Railways; Economic Growth; Demography

Subjects

9 - geography. Biography. History

Knowledge Area

Geografia Humana

Documents

Tgeo1de1.pdf

10.75Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This item appears in the following Collection(s)