Les Estratègies que empra el professorat d'educació física per aconseguir que l'alumnat aprengui a aprendre

Author

Comes Mirosa, Montserrat

Director

Lavega i Burgués, Pere

Costes i Rodríguez, Antoni

Date of defense

2001-10-01

ISBN

9788469354735

Legal Deposit

L-1044-2010



Department/Institute

Universitat de Lleida. Departament de Pedagogia i Psicologia

Abstract

És probable que qui estigui vinculat d'alguna manera amb la docència senti la necessitat de compartir experiències educatives i contrastar idees, punts de vista, formes de treballar. Aquest treball sorgeix d'aquesta inquietud. Un dels factors que ajuda a enriquir aquest procés està representat per la perspectiva constructivista.<br/>L'aportació d'aquesta tesi es centra, fonamentalment, en un nivell pràctic. Així des d'un paradigma naturalista o interpretatiu, s'analitzen les interaccions que s'estableixen en una classe constituïda pel professor i l'alumnat, en abordar uns continguts relacionats amb el procés d'ensenyament-aprenentatge de les tècniques de circ en general i dels malabarismes en particular. L'anàlisi està focalitzada en l'aplicació d'estratègies per part del professor:<br/>El motiu de l'elecció d'aquesta activitat és que permet: afavorir la motivació de l'alumnat,<br/>partir d'un nivell més homogeni amb tot el grup classe, abordar l'aprenentatge amb menys concepcions prèvies errònies, cercar altres estratègies per ensenyar. D'aquestes concepcions prèvies sorgeix el títol de la tesi: "Les estratègies que empra el professorat d'educació física per aconseguir que l'alumnat aprengui a aprendre. Estudi de cas".<br/>Amb aquest plantejament sorgeix com a necessitat:<br/> a)Seleccionar l'esquema de conjunt de la concepció constructivista i orientar en es aspectes clau els processos d'ensenyament-aprenentatge.<br/> b)Analitzar i aplicar una metodologia d'investigació adient amb el context de treball habitual en l'àmbit educatiu. És per aquest motiu que la investigació s'aborda des d'un paradigma naturalista o interpretatiu, que permet respectar l'ecologia de l'aula basant-se en un procés d'anàlisi constant del dia a dia.<br/> c)Identificar els aspectes bàsics de l'activitat dels malabarismes per enfocar i reconduir el procés d'ensenyament-aprenentage.<br/> d)Aprendre com a discent i com a docent, atès que ambdós processos es complementen en el moment d'ensenyar.<br/> e)Analitzar quin tipus d'estratègies por utilitzar el docent per facilitar l'aprenentatge autònom de l'alumnat, vinculant-ho forçosament amb el tipus de contingut que s'ha de treballar.<br/>Aquests són els punts més elementals, però l'abast de l'obra és més complex, atès que primer hi ha tota una fonamentació teòrica, es fa un estudi en profunditat sobre la terminologia a utilitzar atès que va relacionada amb una tendència ideològica professional determinada, així com altres punts que no he inclòs per no allargar l'extensió d'aquest resum.


Es posible que quien esté vinculado de alguna forma con la docencia sienta la necesidad de compartir experiencias educativas y contrastar ideas, puntos de vista, formas de trabajar. Este trabajo surge de estas inquietudes. Uno de los factores que ayuda a enriquecer este proceso de enseñanza-aprendizaje está representado por la perspectiva constructivista.<br/>La aportación de esta tesis se centra, fundamentalmente, en un nivel práctico. Así, desde un paradigma naturalista o interpretativo, se analizan las interacciones que se establecen en una clase constituida por el profesor i el alumnado, en abordar unos contenidos relacionados con el proceso de enseñanza-aprendizaje de las técnicas d circo en general y de los malabarismos en particular. El análisis está focalizado en la aplicación de estrategias por el profesor. El motivo de la elección de esta actividad permite:<br/>favorecer la motivación del alumno,<br/>partir de un nivel más homogéneo en relación a todo el grupo clase, abordar el aprendizaje con menos concepciones previas erróneas,<br/>buscar otras estrategias para enseñar.<br/>De esta concepciones previas surge el título de la investigación: "Las estrategias que utiliza el pofesor de educación física para conseguir que sus alumnos aprendan a aprender. Estudio de caso".<br/>Con este planteamiento surge la necesidad inminente:<br/> a)Seleccionar el esquema de conjunto de la concepción constructivista i orientar en los aspectos clave los procesos de enseñanza-aprendizaje.<br/> b)Analizar i aplicar una metodología de incestifación en coherencia con el conteto de trabajo habitual en el ámbito educativo. Es por este motivo que la investigación se aborda desde un paradigma naturalista o interpretativo, que permite respectar la ecología del aula basándose en un proceso de análisis constante del día a día.<br/> c)Indentificar los aspectos básicos de la actividad de los malabarismos para enfocar i reconducir el proceso de enseñanza-aprendizaje.<br/> d)Aprender como discente y como docente, ya que ambos procesos se complementatn en el momento de enseñar. <br/> e)Analizar qué tipo de estrategias puede utilizar el docente para facilitar el aprendizaje autónomo del alumado, vinculándolo forzosamente con el tipo de contenido que se tiene que trabajar. <br/>Estos son los puntos más elementales, pero el texto de la obra es más complejo, ya qe primero hay toda una fundamentación teórica, se hace un estudio en profundidad sobre la terminología a utilizar puesto que la misma está relacionada con una tendencia ideológica profesional determinada, así como con otros puntos que no he incluido por no alargar la extensión de este resumen.

Keywords

aprenentatge; professors d'educació física

Subjects

37 - Education

Knowledge Area

Educació física i deportiva

Documents

TMCM1de3.pdf

27.06Mb

TMCM2de3.pdf

17.35Mb

TMCM3de3.pdf

14.14Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)