Una aproximació a l'escola com organització saludable. Anàlisi de la relació entre el context intern del docent i la síndrome d'esgotament professional

Autor/a

Longás Mayayo, Jordi

Director/a

Riera Romaní, Jordi

Fecha de defensa

2010-12-15

Depósito Legal

B.47304-2010



Departamento/Instituto

Universitat Ramon Llull. Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna

Resumen

La tesis desenvolupa el concepte d'escola saludable des de la perspectiva dels riscos psicosociales. Concretament, l'anàlisis dels nivells de la síndrome d'esgotament profesional en 40 centres escolares de Catalunya confirma l'existència de granes diferències associades a diferències en l'organització i el modelo pedagògic. El model d'escola que aprén s'associa a una major salut laboral. De la recerca es deriven nove aportacions per a la prevenció primària de la síndrome estudiada.


La tesis desarrolla el concepto de escuela saludable desde la perspectiva de los riesgos psicosociales. Concretamente, el análisis de los niveles de síndrome de quemado por el trabajo en 40 centros escolares de Cataluña confirma la existencia de grandes diferencias asociadas a diferencias en la organización y modelo pedagógico. El modelo de escuela que aprende se asocia a una mayor salud laboral. De la investigación se derivan nuevas aportaciones para la prevención primaria del síndrome estudiado.


The thesis develops the concept of healthy school from the perspective of pychosocial risks. Specifically, the analysis of the levels of burnout in 40 schools of Catalonia confirms the existence of big differences associated with differences in the organisation and pedagogical model. The model of the school as a learning organization is associated to a great occupational health. Of the investigation new contributions are derived for the primary prevention of the burnout.

Palabras clave

School Health; Health Teacher; School Organization; Escuela Saludable; Burnout; Organización Escolar; Salud Docente; Síndrome del Quemado por el Trabajo; Escola saludable; Salut Docent; Síndrome d'Esgotament professional; Organització Escolar

Materias

37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre; 371 - Organización y gestión de la educación y de la enseñanza

Área de conocimiento

Investigació Pedagògica

Documentos

TESI_LONGAS.pdf

1.656Mb

 

Derechos

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)