Perfil profesional del profesorado universitario: el caso de Quintana Roo, El

dc.contributor
Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica i Organització Educativa
dc.contributor.author
Rodríguez Betanzos, Addy
dc.date.accessioned
2011-04-12T13:29:45Z
dc.date.available
2007-12-13
dc.date.issued
2007-09-18
dc.date.submitted
2007-12-13
dc.identifier.isbn
9788469109687
dc.identifier.uri
http://www.tdx.cat/TDX-1213107-091914
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/1356
dc.description.abstract
Basada en una perspectiva estructural-funcionalista, esta tesis define los cambios a los que se enfrenta la Universidad pública a raíz de los fenómenos de globalización, la sociedad de la información y la sociedad del conocimiento, proponiendo una visión "global-local" de las instituciones educativas para hacer frente a estos retos, especialmente en lo relacionado con la formación, la evaluación y el desarrollo profesional del profesorado universitario. Como resultado, analiza, desde la sociología de las profesiones, la definición de la profesión académica, sus retos, sus dilemas y sus inconvenientes, proponiendo, después de una extensa revisión, un modelo de competencia profesional basado en el trabajo de tesis de Saravia (2004) y las publicaciones de Zabalza (2003-2004) y Rodríguez Espinar (2003).
spa
dc.description.abstract
<I>Based on a structural-functionalist perspective, this thesis focuses on defining the challenges that the public university institution faces with the phenomenon of globalization, the information society and the knowledge society, proposing the educational institutions a glocal vision to face such challenges, mainly in the formation, evaluation, professional development of the university teaching staff. As a result, it tackles from the sociology of professions, the definition of the academic profession, its challenges, its dilemmas, and its own inconveniences, proposing, after a thorough revision, a professional competence model which starts initially from the thesis works of Saravia (2004), the publications of Zabalza (2003) and 2004) and Rodríguez Espinar (2003). Structural model of competences of the university teaching staff placing a survey study at the University of Quintana Roo (MEXICO), the thesis tries to follow the positive quantitative paradigm although with the attempt to apply the multimethod approach or integral as some name it, by which both in the pilot study as in the definite study, the author attempts to apply different data gathering instruments as well as the data analysis both with SPSS, in the case of the survey applied to the whole full time university teaching staff of the university; and Atlas-ti for the interviews and discussion groups that the author does among authorities, leaders, people in charge of the teaching staff policies and teachers with different disciplinary visions or former representatives of the academic committee of the same university. Finally, the method is validated. New lines of work in the area of university teaching staff formation and evaluation are proposed. A public and state university is contextualized with a glocal vision, reiterating the importance of reflecting upon the professionalism of the university teaching staff, the programs of teaching staff enhancement and the characteristics of the current society of this new era. </I>
eng
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
spa
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Mèxic contemporani
dc.subject
Reciclatge del professorat universitari
dc.subject
Formació continuada
dc.subject
Reforma de les institucions educatives
dc.subject
Societat del coneixement
dc.subject
Globalització
dc.subject.other
Ciències de l'Educació
dc.title
Perfil profesional del profesorado universitario: el caso de Quintana Roo, El
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
378
cat
dc.contributor.authoremail
addrodri@uqroo.mx
dc.contributor.director
Borrell Felip, Núria
dc.contributor.director
Rodríguez Espinar, Sebastián, 1946-
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.dl
B.10760-2008


Documents

ARB_tesis.pdf

1.184Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)