Now showing items 21-40 of 123

    Construyendo la representación social de la diversidad afectivo-sexual 

    Dorado Caballero, Antonia (Date of defense: 2015-07-17)

    The aim of this work is to understand the social representation sexual-affective diversity (DAS) for later use in educational settings. We used the following techniques: semi-structured individual interview (n = 8), free ...

    Consumo de cannabis en universitarios: etapas de adquisición 

    Cebrián Fernández, Natàlia (Date of defense: 2013-03-12)

    Cannabis is the illicit drug most widely used in the world (UN, 2011). After twenty years of increased consumption, there has recently been a decline or stabilization in use among young people and European adolescents ...

    Cuidando al cuidador: diseño, aplicación y evaluación del programa EMOCARE. Educación socioemocional destinada a familiares cuidadores de personas con trastorno mental 

    Ribot Horas, Arantxa (Date of defense: 2017-07-20)

    The Spanish Psychiatric Reform in 1985 promoted the change in the treatment of people with mental illness, moving from hospitalization to community rehabilitation. All the services and resources deployed to implement the ...

    Depresión, ansiedad y calidad de vida percibida en pacientes fumadores con ictus agudo 

    Maldonado Manzano, Eduard (Date of defense: 2020-07-27)

    Almost all people with stroke have vascular risk factors that influence the risk of developing this disease, many of which can be modified. The study included 115 smokers hospitalized at Dr. University Hospital. Josep ...

    Desarrollo de la teoría de la mente, lenguaje y funciones ejecutivas en niños de 4 a 12 años 

    Serrano Ortiz, Jèssica (Date of defense: 2012-12-10)

    Considerable attention has focused on the theory of mind (TM) in the past 25 years and it has become a very productive area of research in developmental psychology. Several studies addressed this issue and many researchers ...

    Desenvolupament de la intersubjectivitat secundària a través del joc compartit mare-infant 

    Pérez Burriel, Marc (Date of defense: 2017-06-19)

    Intersubjectivity is a primary system of motivation that around the ninth month of life changes and goes from a "person to person" to a "person-person-object" relationship. Although there is a scientific consensus on this ...

    Diagnòstic i intervenció psicopedagògica en alumnes amb problemes d'agressivitat a l'educació secundària obligatòria: una proposta per a la millora de l'atenció psicopedagògica 

    Mayoral, Sílvia (Date of defense: 2003-04-11)

    La quantitat de demandes ateses d'alumnes que mostren comportaments agressius a l'escola fa palès que actualment el problema de la violència en els centres educatius suscita molta polèmica. Podem trobar que en l'última ...

    Efectes d’un programa d’intervenció psicoeducativa en les actituds i coneixements sexuals i afectius de persones amb discapacitat intel·lectual que assisteixen a un servei de teràpia ocupacional 

    Fernandez Suriñach, Jordi (Date of defense: 2020-07-27)

    This study, conducted with a total of 56 people with an intellectual disability of whom 70% had never received sex education, tries to evaluate the effects of a psychoeducational program on sexuality and affection with the ...

    Eficacia de un entrenamiento en neurofeedback de la onda cerebral alfa en el tratamiento del estrés, la ansiedad, la depresión y los síntomas psicosomáticos 

    Glink Lezana, Alexandra (Date of defense: 2018-11-26)

    Objectives: To study the effect of alpha neurofeedback training in anxiety and depression and its repercussion on reactivity and recovery from stress. Method: 14 participants (37.85 mean age) with stress, anxiety and/or ...

    El apoyo de los y las educadoras como moderador del bienestar subjetivo en los niños, niñas y adolescentes en residencias de protección en Chile y Perú 

    Ortúzar Flores, Harry Andrés (Date of defense: 2020-06-25)

    This research contributes by identifying factors contributing to increasing the subjective well-being of children in residential centers of Chile and Peru, allowing for their inclusion in children's intervention plans. ...

    El benestar psicològic en l'adolescència: la perspectiva de les ciències de la complexitat 

    González Carrasco, Mònica (Date of defense: 2004-12-21)

    El benestar psicològic, entès com la vessant psicològica que forma part del concepte més ampli de qualitat de vida, constitueix un àmbit d'estudi en expansió. Tot i tenir un passat més breu en comparació amb d'altres ...

    El benestar subjectiu dels adolescents tutelats en acolliment residencial i familiar a Catalunya 

    Llosada Gistau, Joan (Date of defense: 2017-07-19)

    Are children and adolescents happy while under the Child Protection System in Catalonia? There are few national and international studies on subjective well-being among children, and even less, on subjective well-being ...

    El comportament prosocial i la seva relació amb el benestar subjectiu en el col·lectiu de persones grans 

    Serrat Graboleda, Eva (Date of defense: 2022-06-30)

    This thesis aims to know if prosocial behaviours such as volunteering or selfless help to others contribute to the elderly to stay active and productive and how this is related with their subjective well-being. In addition, ...

    El cuerpo en espacios públicos brasileños: un estudio en dos plazas de Belo Horizonte - Minas Gerais, desde la perspectiva educativa. O corpo em espaços públicos brasileiros: um estudo em duas praças de Belo Horizonte - Minas Gerais, a partir da perspectiva educativa 

    Martiriano de Faria, Wagner Francis (Date of defense: 2022-05-17)

    This thesis proposes to analyze how the space of the Raul Soares and Liberdade squares, in the city of Belo Horizonte - Minas Gerais - Brazil, is manifested by their different bodies, especially through the practices that ...

    El meu fill té autisme, i ara què? Anàlisi de les necessitats de les famílies amb nens amb autisme durant el procés d’avaluació diagnòstica a Catalunya. Disseny d’un programa d’acollida i suport per a famílies 

    Montero Camacho, Mario Raul (Date of defense: 2018-05-18)

    A number of studies show that the prevalence of ASD is rising in alarming numbers, currently reaching 1 in every 68 people. The most effective approach 2/2 to improve the lives of these children is to support, train and ...

    El papel de la orientación sexual en el bienestar subjetivo de las personas gay, lesbianas y bisexuales 

    Cámara Liébana, David (Date of defense: 2020-02-03)

    The objective is know the role of sexual orientation of Lesbians, Gay and Bisexuals (LGB) in their subjective well-being, and at the same time deepen in what are the factors that influence their sexual orientation. This ...

    El paper de la intel·ligència emocional en el rendiment acadèmic de l'alumnat de primària 

    Perpiñà Martí, Georgina (Date of defense: 2021-12-20)

    Why do some people adapt better to life's adversities? Why do some students with a high IQ fail at school, while others with less intellectual capacity do better academically? How do we explain that people with a low IQ ...

    El pensamiento reflexivo, una competencia esencial en la formación inicial docente. Evidencias de una investigación-acción 

    Díaz Suazo, Erika Loreto (Date of defense: 2021-03-10)

    This thesis stated that the Reflective Thinking Teacher (PRD) competence can be acquired during the Initial Teacher Training (FID) process. Action research (I-A) was used, with a group of pedagogy students from a Chilean ...

    El proceso de empoderamiento en jóvenes originarios del Cono Sur latinoamericano a partir de sus experiencias migratorias en Catalunya 

    Páez de la Torre, Sonia (Date of defense: 2020-11-23)

    This thesis investigates the empowerment processes of youngsters and young adults from the Cono Sur of Latin America who are currently living in Catalonia. The hypothesis defends the idea that the migration of people, during ...

    El procés de gramaticalització en l'adquisició del llenguatge: la categoria formal de verb 

    Serrat Sellabona, Elisabet (Date of defense: 1997-07-10)

    Des de diverses perspectives, alguns autors han remarcat la importància del verb en l'adquisició del llenguatge (Bloom, 1991; Pinker, 1989; Tomasello, 1992). Donat que la seva estructura semàntica proporciona un marc ...