Browsing Departament de Cognició, Desenvolupament i Psicologia de l'Educació by Title
Now showing items 1-20 of 63
A neuroeconomic model of purchase decision-making
Alí Diez, Ítalo (Date of defense: 2024-04-02)
[spa] Una de las decisiones más recurrentes de nuestro día a día es escoger qué y cuando comprar. Para ello, utilizamos toda la información que tenemos a nuestro alcance, nuestra experiencia, nuestros gustos y nuestros ...
All times at once: multiple timing and the uncertainty in time perception
Boned Garau, Jaume (Date of defense: 2024-12-20)
[eng] In our daily lives, we often navigate situations that require us to manage multiple temporal intervals simultaneously. Whether it is timing the cooking times of different ingredients when preparing a meal, playing a ...
All Times at Once: Multiple Timing and Uncertainty in Time Perception
Boned Garau, Jaume (Date of defense: 2024-12-20)
[eng] In our daily lives, we often navigate situations that require us to manage multiple temporal intervals simultaneously. Whether it is timing the cooking times of different ingredients when preparing a meal, playing a ...
Análisis del Desarrollo de la Competencia Argumentativa y propuesta de Intervención en Educación Primaria
Miralda Banda, Andrea (Date of defense: 2020-09-10)
El pensamiento crítico y la argumentación constituyen dos elementos fundamentales para el aprendizaje y la construcción de conocimiento. El amplio consenso respecto de la importancia de ambos procesos y el efecto positivo ...
Aprenentatge i competència dels mestres. Un estudi de cas de l’activitat conjunta de planificació des d’una perspectiva psicològica
Ginesta Fontserè, Anna (Date of defense: 2021-06-16)
En aquesta recerca entenem l'aprenentatge de la professió en un continuun que es desplega al llarg de la vida professional en un ampli ventall de situacions. L'aprenentatge dels mestres no es pot ubicar només en espais ...
Ayuda educativa y reflexión conjunta sobre la propia práctica en el prácticum de educación infantil
López Jiménez, Tatiana Maribel (Date of defense: 2017-06-23)
Esta investigación se sitúa en el proceso de formación inicial docente, y más en concreto en el prácticum de maestro considerado como factor clave de la formación. Asumimos una perspectiva sociocultural como base para ...
Brain structural predispositions for music and language processing
Vaquero Zamora, Lucía (Date of defense: 2016-12-14)
It has been shown that music and language training can elicit plastic changes on brain structure and function bringing along behavioural benefits. For instance, musicians have been reported to have better auditory ...
Causal illusion as a cognitive basis of pseudoscientific beliefs
Torres Domínguez, Marta Natalia (Date of defense: 2024-12-19)
[eng] The prevalence of pseudoscientific beliefs in society has notable repercussions on critical domains such as health and education. Causal illusions have been proposed as a potential cognitive bias underlying the ...
Causal illusion as a cognitive basis of pseudoscientific beliefs
Torres Domínguez, Marta Natalia (Date of defense: 2024-12-19)
[eng] The prevalence of pseudoscientific beliefs in society has notable repercussions on critical domains such as health and education. Causal illusions have been proposed as a potential cognitive bias underlying the ...
Computational principles of early vision for explaining a broad range of brightness and lightness phenomena
Lerer Gornatti, Alejandro (Date of defense: 2022-02-17)
[eng] Although visual perception has been extensively studied for centuries, the underlying neural mechanisms remain puzzling. The present study aims to develop a computational model based on the low-level processing of ...
Decision Making in complex scenarios: a Reinforcement Learning Approach
Parra Tíjaro, Jeison (Date of defense: 2022-11-25)
[eng] Our everyday actions are sequential and chained towards accomplishing goals. As an adaptive strategy, our tasks are divided and organised in stages leading up to an ultimate objective, which is specified by reaching ...
Desarrollo del Número de Dos a Cuatro Años: De los Usos de Objetos en Interacción con un Adulto a los Usos Numéricos
Cavalcante, Sílvia Larisse do Patrocínio (Date of defense: 2016-09-12)
El desarrollo de la comprensión numérica ha sido ampliamente estudiado desde enfoques diversos entre los que destacan el piagetiano, el cognitivo-innatista y el socioconstructivista. En la presente tesis doctoral, partimos ...
Development and neural bases of the spatial recoding of acoustic pitch
Fernández Prieto, Irene (Date of defense: 2016-12-22)
Our perceptual system tends to associate higher-pitched sounds with upper spatial positions and smaller visual sizes, and lower pitched-sounds with lower positions and bigger visual sizes. This processes, known as crossmodal ...
Developmental Intergroup Theory of Mind: The protagonist’s social group membership as a pragmatic performance factor
Saumell Andreu, Carlota (Date of defense: 2023-02-10)
[eng] During the early preschool years, the development of the concept of "the self" and "the other" has a significant impact on two socio-cognitive processes (Theory of Mind and social categorization) that have largely ...
El efecto de la lengua extranjera en el razonamiento: la modulación por factores de personalidad y el impacto del material ecológico
Braida, Barbara (Date of defense: 2025-02-24)
[spa] El efecto de la Lengua Extranjera (FLe, por sus siglas en inglés) es aquel fenómeno por el cual las decisiones de las personas se ven influenciadas por la lengua en la que se presenta el problema. Aunque significativo, ...
Els recursos discursius de l'assessor en un procés d'assessorament col·laboratiu
Roca Carretero, Begoña (Date of defense: 2019-02-08)
L’assessorament col·laboratiu, en el marc del model educacional-constructivista d’intervenció psicopedagògica, s’entén com una eina fonamental en els processos de canvi i de millora de les pràctiques educatives. En aquest ...
Enriched Music-supported Therapy and motivational factors in chronic stroke rehabilitation
Segura González, Emma (Date of defense: 2024-12-17)
[eng] More than half of stroke survivors in the chornic phase still experience upper-limb motor deficits that limit their daily activities and community participation. This ongoing disability can significantly impact their ...
Enseñar a reflexionar al profesorado universitario en cursos de desarrollo profesional docente
Pérez Lorca, Alicia Isabel (Date of defense: 2024-04-12)
[spa] Los estudios sobre la enseñanza y aprendizaje de la reflexión en la formación del profesorado universitario (en adelante FPU) han ido tomando gran relevancia durante los últimos años. Sin embargo, la investigación ...
Estimating motion and time to contact in 3D environments: Priors matter
Aguado Ramírez, Borja (Date of defense: 2022-05-06)
[eng] Until the present moment, an extensive amount of research has been done on how humans estimate motion or parameters of a task, such as the timeto- contact in simple scenarios. However, most avoid questioning how we ...
Evaluación de las necesidades de apoyo de las familias de personas con Discapacidad Intelectual y/o del Desarrollo en Brasil
Bitencourt Santos, Daniela (Date of defense: 2018-07-10)
Detectar las necesidades de apoyo de las familias con un miembro con Discapacidad Intelectual y/o del Desarrollo (DID) ha sido una preocupación constante en las investigaciones (Anderson, Larson, y Wuorio, 2011; Chiu, ...


