Pedagogies and Poetics of Agency: A Narrative Inquiry on Embodied Strategies in a Culture of Resistance

dc.contributor
Universitat de Barcelona. Facultat de Belles Arts
dc.contributor.author
Limaverde Cabral Pinheiro, David
dc.date.accessioned
2017-11-07T09:43:45Z
dc.date.available
2018-09-20T02:00:18Z
dc.date.issued
2017-09-20
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/455150
dc.description.abstract
This present project is inserted in a transdisciplinary approach, focusing on paths of how Cultural Pedagogy is performed among artists of the city of Fortaleza, Brazil – in the context of socially constructed and embodied agencies. Through their narratives, cartographical timelines and an experiential engagement with the subjects, this project aims: 1) To understand how pedagogy takes its roll in the social construction and embodiment of forms of agency of artist from Fortaleza, with a possible content and poetics of resistance. 2) To create a dialogue among the categories of Cultural Pedagogy, Resistance, Agency and Embodiment. 3) To raise possible interrogations / connections out of the rich narratives provided by the ten artists/subjects. As a performer, educator and researcher, the author places himself, also, as a subject, exploring the relationship among the categories of the investigation, his own experiences (in physical and creative practices) and the narratives of ten artists portrayed as possessing a social and/or political content in their poetics. Furthermore, under a phenomenological approach, this research develops the concept of Will as Social Desire and introduces lines of learning reasonings on Moving Agencies and Proprioception.
en_US
dc.description.abstract
O presente projeto está inserido em uma abordagem transdisciplinar, com foco em caminhos de como a Pedagogia Cultural é performada entre artistas da cidade de Fortaleza, Brasil - no contexto de agênciamentos socialmente construídos e incorporizados. Através das narrativas desses artistas, timelines cartográficas e envolvimento experiencial com os sujeitos, este projeto tem como objetivo: 1) Compreender como a pedagogia se insere na construção social e incorporização das formas de agenciamento de artistas de Fortaleza, com um possível conteúdo e poética da resistência. 2) Criar um diálogo entre as categorias de Pedagogia Cultural, Resistência, Agenciamento e Embodiment. 3) Levantar possíveis interrogantes / conexões através das ricas narrativas fornecidas pelos dez artistas / sujeitos. Como performer, educador e pesquisador, o autor coloca-se, também, como sujeito, explorando a relação entre as categorias de investigação, suas próprias experiências (em práticas físicas e criativas) e as narrativas de dez artistas retratadas como possuindo um engajamento de conteúdo social e/ou político em suas poéticas. Além disso, sob uma abordagem fenomenológica, esta pesquisa desenvolve o conceito de Vontade Como Desejo Social e introduz linhas de raciocínios de aprendizagem sobre Agenciamentso em Movimento e Propriocepção.
en_US
dc.description.abstract
El presente proyecto se inserta en una perspectiva transdisciplinaria, con enfoque en caminos de cómo la Pedagogía Cultural es performada entre los artistas de la ciudad de Fortaleza, Brasil – en el contexto de agencias socialmente construidas y corporizadas. A través de narrativas venidas de eses artistas, timelines cartográficas y la participación experiencial con los sujetos, este proyecto tiene como objetivo: 1) Comprender cómo la pedagogía se inserta en la construcción social y la corporación de las formas de agencia de los artistas de Fortaleza, con un posible contenido y poética de resistencia. 2) Crear un diálogo entre las categorías de Pedagogía Cultural, Resistencia, Agencia y Embodiment. 3) Levantar posibles interrogantes / conexiones por las ricas narrativas colectadas de los diez artistas / sujetos. Como performer, educador e investigador, el autor también se inserta como sujeto, explorando una relación entre las categorías de investigación, sus experiencias (en practicas fisicas y creativas) y las narrativas de los artistas retratados como poseedores de un engajamento de contenido social y / o político en sus poéticas. Además, en una metodología fenomenológica, esta investigación desarrolla el concepto de Voluntad Como Deseo Social y líneas de raciocinio de aprendizaje sobre agencias en movimiento y propriocepción.
en_US
dc.format.extent
224 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
en_US
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Pedagogia
en_US
dc.subject
Pedagogía
en_US
dc.subject
Pedagogy
en_US
dc.subject
Teoria de l'art
en_US
dc.subject
Teoría del arte
en_US
dc.subject
Art theory
en_US
dc.subject.other
Ciències Humanes i Socials
en_US
dc.title
Pedagogies and Poetics of Agency: A Narrative Inquiry on Embodied Strategies in a Culture of Resistance
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
7
en_US
dc.contributor.director
Hernández, Fernando (Hernández Hernández)
dc.contributor.tutor
Hernández, Fernando (Hernández Hernández)
dc.embargo.terms
12 mesos
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

DLCP_PhD_THESIS.pdf

3.480Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)