Afinidad de los profesionales de enfermería hacia la docencia virtual de posgrado

Author

Cuesta Martínez, Maria Roser

Director

García Martínez, Montserrat

Date of defense

2017-09-13

Pages

202 p.



Department/Institute

Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Infermeria

Abstract

La societat del coneixement, juntament les Tecnologies de la Informació i la Comunicació, han generat un canvi en el paradigma educacional. La dificultat per compatibilitzar estudis, treball i família dels infermers és un obstacle per a la formació contínua; fet que pot incidir en l'atracció d'estudiants i professionals titulats per les formacions online. Es pretén conèixer l'afinitat dels estudiants de l'últim curs del grau i dels professionals d'infermeria de Catalunya, respecte a la docència online dels estudis de postgrau, a partir del coneixement sociodemogràfic d'estudiants i infermers catalans, de les dificultats dels professionals per a la formació presencial i la descripció de les seves actituds cap a l'aprenentatge en línia. Es dissenya un estudi descriptiu, transversal i quantitatiu. Es diferencien dos grans blocs: 1) es revisa la literatura relacionada amb la formació online en infermeria. Es recull la situació actual en diferents països mitjançant l'exploració de diferents màsters universitaris per a infermeria. 2) s'elabora una enquesta ad hoc, que és distribuïda online entre infermers i estudiants del quart curs del grau en infermeria. La participació dels infermers catalans és del 4,0%, i la dels estudiants del 19,0%. Del total de participants, el 67,1% són professionals i el 32,9%, estudiants. El 47,2% dels professionals no estudia actualment, però pensen que la formació contínua és necessària en un 97,2%. El 94,3% opina que la formació online és més accessible, i consideren que no presenta diferències amb la formació presencial en un 72,0%. Més del 80,0% manifesta que la formació online els facilita l'elecció del temps i lloc d'estudi. El 62,8% dels professionals infermers prefereix l'educació online. Aquest treball és un punt de partida per a futures investigacions relacionades amb les ofertes formatives online dels estudis de postgrau infermers.


La sociedad del conocimiento, junto las Tecnologías de la Información y la Comunicación, han generado un cambio en el paradigma educacional. La dificultad para compatibilizar estudios, trabajo y familia de los enfermeros es un obstáculo para la formación continua; hecho que puede incidir en la atracción de estudiantes y profesionales titulados por las formaciones online. Se pretende conocer la afinidad de los estudiantes del último curso del grado y de los profesionales de enfermería de Cataluña, respecto a la docencia online de los estudios de posgrado, a partir del conocimiento sociodemográfico de estudiantes y enfermeros catalanes, de las dificultades de los profesionales para la formación presencial y la descripción de sus actitudes hacia el aprendizaje online. Se diseña un estudio descriptivo, transversal y cuantitativo. Se diferencian dos grandes bloques: 1) se revisa la literatura relacionada con la formación online en enfermería. Se recoge la situación actual en diferentes países mediante la exploración de diferentes másteres universitarios para enfermería. 2) se elabora una encuesta ad hoc, que es distribuida online entre enfermeros y estudiantes del cuarto curso del grado en enfermería. La participación de los enfermeros catalanes es del 4,0%, y la de los estudiantes del 19,0%. Del total de participantes, el 67,1% son profesionales y el 32,9%, estudiantes. El 47,2% de los profesionales no estudia actualmente, pero piensan que la formación continua es necesaria en un 97,2%. El 94,3% opina que la formación online es más accesible, y consideran que no presenta diferencias con la formación presencial en un 72,0%. Más del 80,0% manifiestan que la formación online les facilita la elección del tiempo y lugar de estudio. El 62,8% de los profesionales enfermeros prefiere la educación online. Este trabajo es un punto de partida para futuras investigaciones relacionadas con las ofertas formativas online de los estudios de posgrado enfermeros.


The knowledge society, together with Information and Communication Technologies, have generated a change in the educational paradigm. The difficulty for the nurses to reconcile studies, work and family is an obstacle to continuing education. This fact can affect how students which are close to finish their studies and qualified professionals are attracted to online training. This paper aims to know the affinity of students and the nursing professionals of Catalonia for postgraduate online teaching studies. For this purpose, three specific challenges are posed: to identify the socio-demographic profile of professionals and students in their last year of the degree in nursing in Catalonia; to determine the difficulties for professionals to receive classroom training; and to describe the attitudes of professionals and students towards online learning. A descriptive, cross-sectional and quantitative study was designed. There are two big blocks: 1) we review the literature related to online nursing training. The current situation in different countries is included through the exploration of different university masters in nursing. 2) an ad hoc survey is produced and distributed online to qualified professionals and students in their fourth year of the grade in nursing. The participation of Catalan nurses is 4.0%, and that of students of 19.0%. Of the total number of participants, 67.1% were professionals and 32.9% were students. 47.2% of the professionals are not currently studying, although 97.2% of them believe that continuing education is necessary. 94.3% believe that online training is more accessible, and 72.0% consider that it does not present significant differences with classroom training. More than 80% of the respondents stated that online training facilitates the choice of time and place of study. 62.8% of nursing professionals prefer online education. This work is a starting point for future research related on the online training offered after obtaining the degree in nursing.

Keywords

Formació de posgrau; Formació en Infermeria; Aprenentatge en línia; Formación de posgrado; Formación en Enfermería; Aprendizaje en línea; Postgraduate training; Nursing training; Online learning

Subjects

0 - Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications; 378 - Higher education. Universities. Academic study; 614 - Public health and hygiene. Accident prevention

Knowledge Area

Ciències de la salut

Documents

TESI_.pdf

4.111Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)