Anàlisi de la necessitat d'un canvi del model educatiu presencial cap a un model b-learning en l'àmbit del batxillerat a Catalunya, segons les percepcions dels principals agents educatius vinculats a l'etapa. Estudi de casos múltiple

Author

Sans Antolí, Xavier

Director

Prats Fernández, Miquel Angel

Date of defense

2018-03-02

Pages

1029 p.



Department/Institute

Universitat Ramon Llull. Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna

Abstract

Tota recerca respon a una pregunta anomenada de ruptura. La que donà lloc a la present és la següent: És necessari en l'àmbit del batxillerat a Catalunya, un canvi del model educatiu presencial a un model mixt o blended-learning? En la primera aproximació teòrica sorgeixen els següents elements estratègics que s'aborden de forma estructurada en la revisió de literatura.: 1. Context sociodigital actual: tendències tecnològiques emergents 2. Models pedagògics i aprenentatge amb suport TIC 3. La competència digital docent 4. Els cursos de batxillerat com a estudis preuniversitaris a les portes del nou EEES (Espai Europeu d'Educació Superior): reptes i oportunitats. Es realitza un procés descriptiu o naturalista de tipus exploratori. (Interpretatiu-hermenèutic). És un disseny no experimental, transversal (o transseccional). Es desenvolupa usant un model mixt amb base quantitativa i triangulació de base qualitativa, usant com a mètode un estudi de casos múltiples, en vuit centres de l'àmbit del batxillerat a Catalunya; Es tracta de conèixer, analitzar i avaluar la percepció que els principals agents implicats en el procés educatiu del batxillerat tenen de la necessitat d'un canvi metodològic amb el suport de les TIC. Les PAU (Proves d’accés a la Universitat) atorguen un condicionant sever a les dinàmiques i mètodes del batxillerat a Catalunya, donant també context i sentit a la present recerca; no n'hi ha d'anteriors acreditades en aquesta etapa clau de l'ensenyament post-obligatori a Catalunya. Les dades obtingudes ens permeten afirmar que en aquest moment, en els centres participants en l’estudi no hi ha la percepció clara i prou definida que el canvi de model sigui una necessitat, encara que s’expressa una tendència per terços a favor, en contra i en indefinició al respecte. En canvi hem apreciat la clara tendència dels participants entrevistats a creure que sí que hi haurà evolució cap a un model mixt, fermesa d’opinió que es cimenta al seu torn en la preocupació perquè aquesta hipotètica transició tingui un profund respecte i mirada crítica per la preservació del factor humà en l’acte de l’aprenentatge i en l’orientació, és a dir transcendeixi de la mera transmissió de coneixements, especialment si aquesta es realitza en part de forma telemàtica.


Toda investigación responde a una pregunta llamada de ruptura, la que dio lugar a la presente es la siguiente: ¿Es necesario en el ámbito del bachillerato en Cataluña, un cambio del modelo educativo presencial en un modelo mixto o blended-learning? En la primera aproximación teórica surgen los siguientes elementos estratégicos que se abordan de forma estructurada en la revisión de literatura: 1. Contexto socio-digital actual: tendencias tecnológicas emergentes 2. Modelos pedagógicos y aprendizaje con soporte TIC 3. La competencia digital docente 4. Los cursos de bachillerato como estudios preuniversitarios a las puertas del nuevo EEES (Espacio Europeo de Educación Superior): retos y oportunidades. Se realiza un proceso descriptivo o naturalista de tipo exploratorio. (Interpretativo-hermenéutico). Es un diseño no experimental, transversal (o transseccional). Se desarrolla usando un modelo mixto con base cuantitativa y triangulación de base cualitativa, usando como método un estudio de casos múltiples, en ocho centros del ámbito del bachillerato en Cataluña; Se trata de conocer, analizar y evaluar la percepción que los principales agentes implicados en el proceso educativo del bachillerato tienen de la necesidad de un cambio metodológico con el apoyo de las TIC. Las PAU (Pruebas de Acceso a la Universidad) otorgan un condicionante severo a las dinámicas y métodos del bachillerato en Cataluña, dando también contexto y sentido a la presente investigación; defecto de anteriores acreditadas en esta etapa clave de la enseñanza post-obligatoria en Cataluña. Los datos obtenidos nos permiten afirmar que en este momento, en los centros participantes en el estudio no existe la percepción clara y suficientemente definida que el cambio de modelo sea una necesidad, aunque se expresa una tendencia por tercios a favor, en contra y en indefinición al respecto. En cambio hemos apreciado la clara tendencia de los participantes entrevistados a creer que sí habrá evolución hacia un modelo mixto, firmeza de opinión que se cimenta a su vez en la preocupación que esta hipotética transición tenga un profundo respeto y mirada crítica para la preservación del factor humano en el acto del aprendizaje y en la orientación, es decir trascienda de la mera transmisión de conocimientos, especialmente si ésta se realiza en parte de forma telemática.


All research responds to a question called bursting, which gave rise to this is: It is necessary in the field of secondary education in Catalonia, a change in the educational model to a mixed model learning or blended learning? In the first theoretical arise following strategic elements are addressed in a structured literature review: 1. Background socio now is emerging technological trends 2. Models teaching and learning with ICT support 3. The digital teaching competence 4. High school courses as pre-university studies at the gates of the new EEES (European Higher Education Area): challenges and opportunities. An ongoing exploratory, descriptive or naturalistic. (Interpretative-hermeneutic). It is a non-experimental, cross-sectional (or transseccional). It is developed using a mixed model based triangulation of quantitative and qualitative basis, using as a case study multiple method in eight centers in the field of secondary education in Catalonia; It is known, analyze and evaluate the perception that major actors involved in the educational process of high school have the need for a methodological change with the support of ICT. The PAU (Entrance examination to University exams), to give a harsh dynamics and methods of baccalaureate in Catalonia, also giving context and meaning to the research; there are no accredited earlier in this key stage of post-compulsory education in Catalonia. The data allow us to say that in the centers who were participated in the study are not sufficiently defined and had no clear perception that the new model is necessary, although a trend expressed by thirds in favor, against and uncertainty. Instead we have seen a clear trend of the participants interviewed believe that there will be progress toward a mixed model, anchored firmly of opinion that turn on the concern that this hypothetical transition and have a deep respect for the critical preservation of the human factor in the act of learning and orientation, thus transcends the mere transmission of knowledge, especially if this is done in part electronically.

Keywords

Blended-learning; Educación; Education; Educació; Bachillerato; High school; Batxillerat

Subjects

37 - Education

Knowledge Area

Educació

Documents

Tesi_Xavier_Sans.pdf

8.056Mb

Tesi_Xavier_Sans_annexos.pdf

10.03Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)