Design, Manufacture and Properties of Cr-Re Alloys for Apllication in Satellite Thrusters.

dc.contributor
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Ciència dels Materials i Enginyeria Metal·lúrgica
dc.contributor.author
Gimeno Fabra, Lluís
dc.date.accessioned
2011-04-12T15:03:33Z
dc.date.available
2006-12-12
dc.date.issued
2006-10-30
dc.date.submitted
2006-12-12
dc.identifier.isbn
9788469037515
dc.identifier.uri
http://www.tdx.cat/TDX-1212106-130611
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/6047
dc.description.abstract
Aquesta tesi ha consistit en el disseny, fabricació i estudi de les propietats d'aleacions Cr-Re destinades a substituir els aliatges base Pt utilitzats en els motors d'apogeu i de correcció orbital de satél.lits i ha estat recolzada pel Centre de Recerca d'EADS en col.laboració amb la Universitat Politècnica de Catalunya. <br/><br/>Els aleatges de Cr-Re han estat objecte d'alguns estudis en el passat que indicaven una millora de les propietats mecàniques amb addicions de fins un 35% de Re. Malhauradament aquests estudis de caire fonamental no incluïen la investigació de la influència del Re en altres proprietats importants per aplicacions estructurals. En aquesta tesi s'ha dissenyat un métode de fabricació semi-industrial pels aliatges Cr-18at%Re i Cr-35at%Re i s'ha estudiat les propietats mecàniques, químiques i tèrmiques rellevants a l'aplicació potencial dels aliatges en càmeres de combustió de motors de satél.lit <br/><br/>Un métode de fabricació pulvimetal.lúrgic ha estat dissenyat per la producció d'aliatges prototip i s'ha desenvolupat un métode de fabricació per fosa mitjançant arc eléctric en cressol fred per produir els aliatges d'alta puresa. Per millorar l'homogeneïtat dels aliatges Cr-18Re s'ha implementat un métode d'inoculació de la fosa amb Cr, Pr i Sc. Els aliatges produits per aquest métode presenten una alta puresa i homogeneïtat.<br/><br/>Les proprietats mecàniques dels aliatges milloren amb percentatges de Re creixents. Els aliatges Cr-35Re produits en fase líquida presenten les millors propietats mecàniques amb un límit elàstic de 800 MPa a temperatura ambient i una deformació a la ruptura del 5% en tracció. A 1400°C el límit elàstic en tracció i compressió és superior a 140MPa. El Cr-35Re presenta fractura en mode mixte intergranular-transgranular fins a 1200°C i intergranular a temperatura més elevada, això limita la seva plasticitat a alta temperatura. La ductilitat màxima, amb una deformació en tracció del 10% s'assoleix en mode intergranular entre 600 i 1000°C.<br/> <br/>La resistència dels aliatges Cr-18Re i Cr-35Re a l'oxidació i a la nitruració va ser assajada fins a 1500°C. L'estabilitat dels Cr-35Re a alta temperatura és molt bona i la influència de l'exposició a alta temperatura en la ductilitat és limitada. Els aliatges Cr-18Re presenten una resistència a temperatures elevades mediocre, caracteritzada per la la segregació del Cr a les boreres gra durant l'exposició i la seva evaporació.<br/><br/>Com era previsible les addicions de Re al Cr disminueixen la conductivitat tèrmica i elèctrica, ja que els àtoms de Re distorsionen la simetria cristal.lina de l'aliatge. La disminució de la conductivitat térmica unida a la millora de les propietats mecàniques fa difícil fer una estimació sobre la resitència de l'aliatge al xoc tèrmic. Per aquesta raó es va decidir comprovar experimentalment la resistència dels aliatges als gradients térmics característics de l'aplicació. La cinètica d'escalfament de 500K/s i el gradient térmic geomètric de 500K/mm van ser impossibles de reproduir amb equips comercials i va ser necessàri dissenyar una instal.lació específica basada en un forn d'arc eléctric. Els aliatges de Cr-35Re donen la millor resposta en xoc i gradient tèrmic, presentant micro fissures de menys de 150µm a la superfície després de 100 cícles i cap fissuració interna, mentre que els aleatges de Cr-18Re presenten fissuració a les boreres de gra de la superfícies fins a una findària de 200µm.<br/><br/>La millora de les propietats mecàniques, químiques i de ciclatge tèrmic de l'aleatge contenint un 35% de Re es significativa i indica que s'adequa a l'aplicació. <br/><br/>L'estudi ha resultat en la fabricació d'un motor de 22N que serà assajat a les instal.lacions de EADS Space a Lampoldhausen, Alemanya.
cat
dc.description.abstract
The manufacturing process and properties of various Cr-Re alloys have been investigated in this work to replace Pt alloys used currently in the satellite thruster combustion chambers. This Thesis has been supported by the Corporate Research Center of EADS and tutored by the Technical University of Catalonia.<br/> <br/>The studies carried out in the past on the Re effect on the mechanical properties of refractory alloys resulted in the industrial application of Mo-Re and W-Re alloys. Cr-Re alloys have been studied at a fundamental level indicating an improvement of the mechanical properties of the alloys containing Re. Other properties related to its potential application in satellite thrusters were not characterized and an industrial manufacturing process for Cr-Re alloys does not exist, hence the motivation for this PhD. <br/><br/>In this work Cr-Re alloys were manufactured initially by means of powder metallurgy. Their mechanical properties improved with increasing Re content verifying the results of the few literature references available. High purity Cr-18at%Re and Cr-35at%Re alloys were produced by melting and casting by a specific procedure. Heterogeneity problems in Cr-18Re alloys were reduced by inoculation of the melt with Ce, Pr and Sc. <br/><br/>Mechanical properties of the high purity Cr-Re alloys improve significantly over the powder metallurgical alloys. Compressive elastic limit of both Cr-18 and Cr-35Re alloys at room temperature is over 800 MPa and compressive deformation is possible up to 70% without formation of surface cracks. Elastic limit at 1400°C is over 140 MPa both under compression and tension. Fracture under tension is mixed transgranular and intergranular up to 1200°C. Above this fracture becomes intergranular, characterized by very little plasticity. Best ductility under tension is obtained between 600 and 1000°C with a deformation to fracture of about 10%.<br/><br/>Resistance of the alloys to oxidation and nitruration was characterized up to 1700 °C. Tests revealed that Cr-18Re alloys are not capable of building a stable protective layer during exposure to air or nitrogen at the test temperature. They also present a grain boundary instability caused by Cr segregation and evaporation during exposure. Cr-35Re alloys create a stable protective layer of Cr oxide that protects the substrate against light element diffusion. In nitrogen atmosphere Cr-35Re builds a stable layer that is not protective against diffusion of nitrogen. The investigation of the plasticity of the samples after exposure shows that diffused nitrogen does not affect significantly the plasticity of Cr-35Re however there is some scatter in the results due to the small sample cross section relative to grain size. Exposure to vacuum at 1700 °C verified that the grain boundary instability of Cr-18Re was not related to any reaction with the atmosphere as it also takes place in vacuum. Cr-35Re alloys did not present any significant sublimation at this temperature and no grain growth could be detected after exposure. <br/><br/>Additions of Re to Cr reduce the thermal and electric conductivity of the alloys as the symmetry of the lattice is distorted by the Re atoms. This, coupled to the improvement of the mechanical properties makes a prediction of the thermal shock resistance of the alloys difficult. For this reason it was decided to build an installation reproducing the thermal shocks and thermal gradients, of 500K/s and 500K/mm respectively, characteristic of the application. When cycled, Cr-18Re alloys suffered also from the grain boundary instability and fractured up to a depth of 200µm. Cr-35Re alloys showed minor cracks and accommodated the linear thermal gradient by means of twinning. <br/><br/>The mechanical, chemical and thermal cycling properties of the Cr-35Re alloys indicate that it is suitable for the application. <br/><br/>This work resulted in the construction of a 22N satellite thruster with Cr-35Re alloy that will be tested in EADS Space Transportation in Lampoldshausen.
eng
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Universitat Politècnica de Catalunya
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
satèl·lits
dc.subject
aeronautica
dc.subject
aleatges refractaris
dc.subject
metal·lúrgia
dc.title
Design, Manufacture and Properties of Cr-Re Alloys for Apllication in Satellite Thrusters.
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
53
cat
dc.subject.udc
620
cat
dc.contributor.director
Anglada, Marc
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
cat
dc.identifier.dl
B.8109-2007


Documents

01Lgf01de01.pdf

9.093Mb PDF