Dibuixant nous paisatges d’infància. Estudi de la cultura que neix dels nens i nenes de l’escola El Martinet

dc.contributor
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada
dc.contributor.author
Bonàs i Solà, Meritxell
dc.date.accessioned
2019-07-29T08:17:24Z
dc.date.available
2019-07-29T08:17:24Z
dc.date.issued
2019-05-22
dc.identifier.isbn
9788449086403
en_US
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/667344
dc.description.abstract
Aquesta recerca se situa en el marc d’una escola d’educació infantil i primària; concretament, a l’escola El Martinet. La recerca posa la seva mirada envers els nens i les nenes de l’escola amb l’objectiu de desvelar, descriure i interpretar quina és la cultura que creix en relació amb la seva forma d’estar a l’escola tenint en compte les opcions pedagògiques que aquesta escola ha pres. La recerca s’aborda des de dos paradigmes: la fenomenologia i el construccionisme, i s’encara des d’un pensament abductiu que la fa créixer des d’atendre l’inesperat i sorprenent de la mateixa investigació. Parteix d’entendre la investigació com una recerca envers l’experiència educativa, una experiència viscuda per la mateixa investigadora però alhora, també, d’entendre el que es mira com una experiència vital per als infants, des de mirar l’educació com un esdeveniment important en la vida de les persones. La recerca pren forma a través de l’etnografia visual. Mitjançant un treball de camp prolongat, s’han enregistrat diferents fotografies justament per a descriure i interpretar el que ha vist la mateixa investigadora. En aquest procés també s’han tingut en compte les aportacions d’un nou camp en desenvolupament, el de l’etnografia sensorial, amb l’objectiu justament de compartir el vist i sentit des de la idea que l’espectador/lector també ho pugui veure i sentir. Alhora, buscant un diàleg intersubjectiu, també s’han recollit aportacions dels mestres de l’escola en forma de fotonarracions (un instrument dissenyat per a aquesta recerca) per a complementar i contrastar el material elaborat per la investigadora. També s’han considerat diferents publicacions pedagògiques de l’escola com a materials per a l’anàlisi. La recerca conclou amb un informe etnogràfic, una narrativa que busca narrar-se des d’una poètica pedagògica i que pretén compartir les reflexions que es deriven de la interpretació dels resultats de l’anàlisi de dades. Un relat que s’aventura en la interpretació de l’expressat pel mateix fenomen i que, alhora, li dona veu, visibilitat i encoratja altres a pensar-lo.
en_US
dc.description.abstract
This research is within the framework of a school for elementary and primary education; specifically, a school called El Martinet. The research puts the attention at the boys and girls of the school with the aim of revealing, describing and interpreting the culture that grows in relation to their way of being at the school, taking into account the pedagogical decisions that the school has taken. The research is approached from two paradigms: phenomenology and constructivism, and it is faced by abductive thinking that makes it grow by taking into account the unexpected and surprising of the same research. Parts from understanding research as an examination on educational experience, an experience lived by the same researcher, but at the same time, from understanding what is viewed as a vital experience for children, seeing education as an important event in people’s lives. The search takes shape through visual ethnography. By means of a long field work, different photographs have been taken precisely to describe and interpret what the same researcher has seen. In this process, the contributions of a new field in development, that of sensorial ethnography, have been taken into account, with the objective of sharing the sight and sense from the idea that the viewer/reader can also see it and feel it. At the same time, looking for intersubjective dialogues, contributions from the teachers of the school in the form of photonarrations (an instrument designed for this research) were also collected to complement and contrast the material developed by the researcher. Various pedagogical publications of the school have also been considered as materials for analysis. The research concludes with an ethnographic report, a narrative that seeks to explain with pedagogical poetry and that aims to share the reflections that are derived from the interpretation of the results of the analyzed data. A story that advances in the interpretation of what is expressed by the same phenomenon and which, at the same time, gives voice, visibility and encourages others to think about it.
en_US
dc.format.extent
410 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
en_US
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Educació infantil i primària
en_US
dc.subject
Educación infantil y primaria
en_US
dc.subject
Infant and primary education
en_US
dc.subject
Cultura d'infància
en_US
dc.subject
Cultura de infancia
en_US
dc.subject
Children's culture
en_US
dc.subject
Etnografia visual i sensorial
en_US
dc.subject
Etnografía visual y sensorial
en_US
dc.subject
Visual and sensory ethnography
en_US
dc.subject.other
Ciències Socials
en_US
dc.title
Dibuixant nous paisatges d’infància. Estudi de la cultura que neix dels nens i nenes de l’escola El Martinet
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
373
en_US
dc.contributor.authoremail
meritxell.bonas@gmail.com
en_US
dc.contributor.director
Gimeno Soria, Xavier
dc.contributor.tutor
Tomàs i Folch, Marina
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

mbis1de1.pdf

11.10Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)