Contrarelats de l’odi a l’ensenyament i l’aprenentatge de les ciències socials. Una recerca interpretativa i crítica a l’educació secundària

dc.contributor
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua, de la Literatura i de les Ciències Socials
dc.contributor.author
Izquierdo Grau, Albert
dc.date.accessioned
2020-10-19T08:52:13Z
dc.date.available
2020-10-19T08:52:13Z
dc.date.issued
2019-11-21
dc.identifier.isbn
9788449092633
en_US
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/669789
dc.description.abstract
La present tesi doctoral és una recerca interpretativa i crítica amb l’objectiu de millorar l’ensenyament i facilitar l’aprenentatge de les ciències socials. L’estudi analitza la capacitat crítica que té l’alumnat enfront un problema social rellevant, com són els relats de l’odi. Es tracta d’una investigació qualitativa, que vol aportar eines per poder treballar a les classes de ciències socials, els relats de l’odi que apareixen a les xarxes socials i als mitjans de comunicació. Es planteja un model conceptual per tal de construir contrarelats de l’odi a l’Educació Secundària, amb la finalitat que l’alumnat i el professorat interpreti aquest tipus de relats i prengui decisions socials i polítiques pel canvi social i polític. Per fer-ho, es treballa a partir de diferents aspectes de literacitat crítica aplicables a la informació sobre un problema social. La mostra utilitzada en aquest estudi prové de l’alumnat i professorat de segon cicle d’Educació Secundària Obligatòria, de tres escoles de Catalunya, situades a les comarques del Bages, Osona i Vallès Oriental. La intenció de la recerca és que els professors i les professores incorporin temàtiques controvertides, com la que s’estudia en aquesta tesi, a les seves classes de ciències socials, i així contribuir en una educació cívica basada amb la justícia social.
en_US
dc.description.abstract
This doctoral thesis is an interpretative and critical research aimed at improving teaching and facilitating the learning of Social Sciences. The study analyses the critical capacity that students show when facing a relevant social problem, for example, instances of Hate speech. It is a qualitative research that wants to provide tools to work on the hate speech that appears on social networks and the media in the Social Sciences lessons. A conceptual model is proposed to build counter-narratives of hate in Secondary Education. The purpose is that students and teaching staff interpret this type of stories, and take social and political decisions to achieve social and political change. In order to do this, we work from different critical literacy aspects applicable to the information about a social problem. The sample used in this study comes from students and teaching staff from the second cycle of Compulsory Secondary Education (2nd ESO), in particular from three schools in Catalonia located in the counties of Bages, Osona and Vallès Oriental. The aim of this research is that teachers incorporate controversial topics, such as the one studied in this thesis, in their social sciences lessons, and hence contribute to a civic education based on social justice.
en_US
dc.format.extent
219 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
en_US
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Discurs de l'odi
en_US
dc.subject
Discurso del odio
en_US
dc.subject
Hate speech
en_US
dc.subject
Contrarelat de l'odi
en_US
dc.subject
Contrarelato del odio
en_US
dc.subject
Counter-narrative of hate
en_US
dc.subject
Literacitat crítica
en_US
dc.subject
Literacidad crítica
en_US
dc.subject
Critical literacy
en_US
dc.subject.other
Ciències Socials
en_US
dc.title
Contrarelats de l’odi a l’ensenyament i l’aprenentatge de les ciències socials. Una recerca interpretativa i crítica a l’educació secundària
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
3
en_US
dc.contributor.authoremail
albert.izquierdo.grau@gmail.com
en_US
dc.contributor.director
Santisteban, Antoni
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

aig1de1.pdf

2.009Mb PDF

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)