Trajectòria professional dels titulats en Psicologia a Blanquerna, Universitat Ramon Llull. Un estudi longitudinal

Author

Noguera Ballús, Manuel

Director

Moreno Pérez, Carlos María

Codirector

Chaves Lechuga, Antonio

Date of defense

2021-06-18

Pages

316 p.



Department/Institute

Universitat Ramon Llull. Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna

Abstract

Un element essencial per les institucions universitàries és disposar d’informació precisa dels graduats pel que fa al seu grau d’inserció laboral i a la seva trajectòria professional relacionada amb la seva formació. Aquesta investigació se centra en els titulats en Psicologia i té com a objectius prioritaris analitzar l’evolució de l’adequació entre els continguts dels estudis i les funcions desenvolupades en el mercat laboral, valorar l’evolució de l’índex d’ocupació i mesurar les competències professionals vinculades a la promoció i desenvolupament professional dels titulats. La metodologia escollida per l’obtenció de dades és un estudi longitudinal realitzat a set cohorts de graduats en Psicologia. Com a instrument de mesura es va utilitzar un qüestionari elaborat ad hoc. A partir de les trucades telefòniques es va aconseguir una mostra de 390 persones, consultades en dos moments temporals: sis mesos i cinc anys després de la finalització dels estudis. Els resultats indiquen que la primera inserció dels titulats en Psicologia s’ubica en un ampli espectre de funcions. En canvi, cinc anys després de la seva graduació existeix un encaix entre els estudis i les funcions professionals desenvolupades pels titulats en Psicologia. S’observen diferències significatives entre els titulats que han cursat l’itinerari clínic i l’itinerari de les organitzacions. L’encaix funcional dels titulats en Psicologia clínica respon a un model de linealitat diferida davant el model de linealitat directa dels titulats en Psicologia de les organitzacions. La investigació confirma la importància de les competències transversals, siguin de naturalesa interpersonal o intrapersonals, en l’empleabilitat dels graduats.


Un elemento esencial para las instituciones universitarias es disponer de información precisa de los graduados en cuanto al grado de inserción laboral y a la trayectoria profesional relacionada con su formación. Esta investigación se centra en los titulados en Psicología y tiene como objetivos prioritarios analizar la evolución de la adecuación entre los contenidos de los estudios y las funciones desarrolladas en el mercado laboral, valorar la evolución del índice de ocupación y evaluar las competencias profesionales relacionadas con la promoción y desarrollo profesional de los titulados. La metodología escogida por la obtención de datos es un estudio longitudinal realizado a siete cohortes de graduados en Psicología. Como instrumento de medida se utilizó un cuestionario elaborado ad hoc. A partir de las llamadas telefónicas se consiguió una muestra de 390 personas, consultadas en dos momentos temporales: seis meses y cinco años después de la finalización de los estudios. Los resultados indican que la primera inserción de los titulados en Psicología se ubica en un amplio espectro de funciones. En cambio, cinco años después de su graduación existe una adecuación entre los estudios y las funciones profesionales desarrolladas por los titulados en Psicología. Se observan diferencias significativas entre los titulados que han cursado el itinerario clínico y el itinerario de las organizaciones. El encaje funcional de los titulados en Psicología clínica responde a un modelo de linealidad diferida ante el modelo de linealidad directa de los titulados en Psicología de las organizaciones. La investigación confirma la importancia de las competencias transversales, sean de naturaleza interpersonal o intrapersonales, en la empleabilidad de los graduados.


An essential element for the university institutions is to have precise information about the graduates in terms of their employment rate and their career path related to their training. This research is focused on the graduates in Psychology and has as its priority objectives to analyze the evolution of the adjustment between the contents of the degree and the functions developed in the labour market, to evaluate the evolution of the employment rate and the professional skills related to the promotion and professional development of the graduates. The methodology applied to obtain the data is a longitudinal research of seven cohorts of psychology graduates. A questionnaire developed ad hoc was used as a measurement instrument. A sample of 390 people was obtained from the telephone calls, consulted at two points in time: six months and five years after the end of the degree. The results indicate that the first insertion of the graduates in Psychology is located in a wide spectrum of functions. In contrast, five years after their graduation there is a match between the studies and the professional functions developed by the graduates in Psychology. Significant differences are observed between the graduates who have studied the clinical itinerary and the itinerary of the organizations. The functional fit of the graduates in Clinical Psychology responds to a model of deferred linearity compared to the model of direct linearity of the graduates in Organizational Psychology. The research confirms the importance of professional skills in the employability of the graduates.

Keywords

Empleabilitat; Empleabilidad; Employability; Mercat Laboral; Mercado laboral; Labour Market

Subjects

159.9 - Psychology; 311 - Statistics as a science. Statistical theory

Knowledge Area

Ciències socials, periodisme i documentació

Documents

Tesi_Manuel_Noguera.pdf

2.434Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)