Percusión Corporal y Educación Física. Situación y perspectivas de aplicación en Educación Secundaria en Cataluña

Author

Garcías de Ves, Silvia

Director

Joven Pérez, Alfredo

Lorente-Catalán, Eloisa

Tutor

Torrents Martín, Carlota

Date of defense

2022-07-27

Pages

638 p.



Department/Institute

Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya (Lleida)

Abstract

La Percussió Corporal (PC) no apareix de manera explícita en Educació Física (EF) al currículum de Catalunya. Tot i això, està en educació superior. Per tant, aquesta investigació pretén conèixer si la PC és present a EF a Catalunya i quin potencial té per ser aplicada a la dimensió d'expressió i comunicació corporal. Es va validar un qüestionari mitjançant judici d'experts, prova pilot, test – retest i càlculs estadístics que van confirmar la continuïtat de l'anàlisi factorial amb una mostra final de 418 professors d'EF a l'ESO de Catalunya. També es van entrevistar 42 docents professionals experts/es en PC els qui van valorar-ne el potencial. Es conclou que la PC s'està utilitzant a les classes d'EF i té el potencial de desenvolupar la coordinació i el ritme per se. A més, depenent de com s'utilitza, pot desenvolupar la consciència corporal i incrementar emocions positives, millorar les relacions interpersonals, fomentar el treball en equip amb la col·laboració i participació de l'alumnat per crear coreografies, introduir la dansa, facilitar-ne la inclusió i, fins i tot, es podria desenvolupar la condició física.


La Percusión Corporal (PC) no aparece de manera explícita en Educación Física (EF) en el currículum de Cataluña. Sin embargo, está en educación superior. Por tanto, esta investigación pretende conocer si la PC está presente en EF en Cataluña y qué potencial tiene para ser aplicada en la dimensión de expresión y comunicación corporal. Se validó un cuestionario mediante juicio de expertos, prueba piloto, test – retest y cálculos estadísticos que confirmaron su continuidad del análisis factorial con una muestra final de 418 profesores/as de EF en la ESO de Cataluña. También se entrevistó a 42 docentes profesionales expertos/as en PC quienes valoraron el potencial de la misma. Se concluye que la PC se está utilizando en las clases de EF y tiene el potencial de desarrollar la coordinación y el ritmo per se. Además, dependiendo de cómo se utiliza puede desarrollar la conciencia corporal e incrementar emociones positivas, mejorar las relaciones interpersonales, fomentar el trabajo en equipo con la colaboración y participación del alumnado para crear coreografías, introducir la danza, facilitar la inclusión e incluso se podría desarrollar la condición física.


Body Percussion (PC) does not appear explicitly in Physical Education (PE) in the Catalan curriculum. However, it is in higher education. Therefore, this research aims to find out if PC is present in PE in Catalonia and what potential it has to be applied in the dimension of body expression and communication. A questionnaire was validated by expert judgment, pilot test, test - retest and statistical calculations that confirmed its continuity of factor analysis with a final sample of 418 PE teachers in ESO in Catalonia. 42 expert professional teachers in PC were also interviewed, who valued its potential. It is concluded that PC is being used in PE classes and has the potential to develop coordination and rhythm per se. In addition, depending on how it is used, it can develop body awareness and increase positive emotions, improve interpersonal relationships, encourage teamwork with the collaboration and participation of students to create choreographies, introduce dance, facilitate inclusion and it could even develop physical fitness.

Keywords

Percussió Corporal; Educació Secundària; Educació Física; Percusión Corporal; Educación Secundaria; Educación Física; Body Percussion; Secondary Education; Physical Education

Subjects

79 - Recreation. Entertainment. Games. Sport

Knowledge Area

Educació Física i Esportiva

Documents

Tsgv1de1.pdf

62.81Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This item appears in the following Collection(s)