Estimulación cognitiva en personas adultas con síndrome de Down que mantienen una vida activa. Prevención del deterioro cognitivo y seguimiento neuropsicológico en el proceso de envejecimiento

Author

Mateos Villalón, María-Inmaculada

Director

Bruna Rabassa, Olga

Codirector

Fernandez Olaria, Maria Roser

Date of defense

2023-04-14

Pages

333 p.



Department/Institute

Universitat Ramon Llull. Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna

Abstract

Introducció: El procés d’envelliment de les persones amb síndrome de Down (SD) es caracteritza per dos aspectes fonamentals: l’augment de l’esperança de vida en els darrers anys, i la relació que existeix entre la SD i una major probabilitat de desenvolupar processos neurodegeneratius. Quant a l’evolució dels canvis neuropsicològics en el procés d’envelliment, s’ha descrit que mostren dificultats en atenció sostinguda i selectiva, memòria verbal, memòria a curt i llarg termini, planificació, fluïdesa verbal, inhibició, llenguatge expressiu i pràxies, essent fonamental valorar la seva evolució. S’han desenvolupat diferents intervencions per a optimitzar les capacitats cognitives de les persones amb SD, com els programes d’estimulació cognitiva, que tenen com a base neurobiològica la neuroplasticitat. Un dels programes d’estimulació cognitiva en format digital és el NeuronUP, que permet dissenyar sessions d’entrenament cognitiu adaptades a les necessitats de la persona. A més d’aquestes intervencions, és important mantenir una vida activa i saludable realitzant activitats estimulants com l’esport, l’oci o participant en programes de formació i ocupació. Objectius: L’objectiu general de la tesi consisteix en estudiar el rendiment cognitiu i l’evolució dels canvis neuropsicològics associats al procés d’envelliment de les persones adultes amb SD que mantenen una vida activa, i determinar els efectes de l’aplicació d’un programa d’estimulació cognitiva adaptat al perfil neuropsicològica d’aquesta població. Mètode: El primer estudi segueix una metodologia selectiva i un disseny experimental d’enquesta transversal; i es compon d’una mostra de 79 participants amb SD. Com a instruments, s’utilitza l’Screening de Evaluación y Seguimiento Neuropsicológico (SAS-NPS), que avalua l’atenció, la memòria, el llenguatge, les pràxies i les funcions executives. El segon estudi utilitza una metodologia selectiva i un disseny experimental d’enquesta longitudinal; en que s’ha analitzat el rendiment cognitiu de 79 participants amb SD i s’ha avaluat l’evolució en cinc grups en un període de 10 a 15 anys, i en un interval de 4 a 6 anys entre grups, mitjançant l’aplicació del SAS-NPS. El tercer estudi emplea una metodologia quasi-experimental i un disseny experimental pretest-posttest amb grup control no equivalent (no fet a l’atzar); i compta amb un grup experimental de 14 participants amb SD i un grup control d’uns altes 14 participants amb SD. Com a instruments, s’utilitzen el SAS-NPS i el programa d’estimulació cognitiva NeuronUP. Resultats: Del primer estudi s’extrau que el rendiment neuropsicològica es manté estable entre les persones adultes amb SD que mantenen una vida activa, tant pels menors de 38 anys com pels majors de 38 anys. Al segon estudi, es pot observar que el rendiment neuropsicològica de les persones adultes amb SD que mantenen una vida activa es manté estable en un interval de 10 a 15 anys, és a dir, a les 5 avaluacions longitudinals de seguiment neuropsicològica dutes a terme cada 2-3 anys. En el cas de l’anàlisi dels resultats obtinguts a l’interval de 4 a 6 anys, s’observa un nivell significativament inferior a la intel·ligència general i un nivell superior a les praxis. En el tercer estudi, el programa d’estimulació cognitiva NeuronUP i la metodologia basada en l’aprenentatge mediat de Feuerstein afavoreix que les funcions cognitives es mantinguin estables en persones adultes amb SD que mantenen una vida activa, tant abans com després dels 38 anys. En aquest cas, s’observa una tendència que, tot i no ser estadísticament significativa, indica que les dones milloren el seu rendiment en Fluïdesa verbal després de la intervenció. Conclusió: En conjunt, els resultats de la present tesi mostren que el rendiment cognitiu de les persones adultes amb SD que mantenen una vida activa es manté estable durant el seu procés d’envelliment. A més, els programes d’estimulació cognitiva promouen la neuroplasticitat i la reserva cognitiva, afavorint un rendiment cognitiu òptim i un envelliment saludable al llarg del cicle vital de les persones adultes amb SD.


Introducción: El proceso de envejecimiento de las personas con síndrome de Down (SD) se caracteriza por dos aspectos fundamentales: el aumento de la esperanza de vida en los últimos años, y la relación que existe entre el SD y la mayor probabilidad de desarrollar procesos neurodegenerativos. En cuanto a la evolución de los cambios neuropsicológicos en el proceso de envejecimiento, se ha descrito que muestran dificultades en atención sostenida y selectiva, memoria verbal, memoria a corto y largo plazo, planificación, fluidez verbal, inhibición, lenguaje expresivo y praxias, siendo fundamental valorar su evolución. Se han desarrollado diferentes intervenciones para optimizar las capacidades cognitivas de las personas con SD, como los programas de estimulación cognitiva, cuya base neurobiológica es la neuroplasticidad. Uno de estos programas de estimulación cognitiva en formato digital es el NeuronUP, que permite diseñar sesiones de entrenamiento cognitivo adaptado a las necesidades de la persona. Además de estas intervenciones, es importante mantener una vida activa y saludable realizando actividades estimulantes como deporte, ocio o participando en programas de formación y ocupación. Objetivos: El objetivo general de la tesis consiste en estudiar el rendimiento cognitivo y la evolución de los cambios neuropsicológicos asociados al proceso de envejecimiento de las personas adultas con SD que mantienen una vida activa, y determinar los efectos de la aplicación de un programa de estimulación cognitiva adaptado al perfil neuropsicológico de esta población. Método: El primer estudio sigue una metodología selectiva y un diseño experimental de encuesta transversal; y se compone de una muestra de 79 participantes con SD. Como instrumentos se utiliza el Screening de Evaluación y Seguimiento Neuropsicológico (SAS-NPS), que evalúa la atención, la memoria, el lenguaje, las praxis y las funciones ejecutivas. El segundo estudio utiliza una metodología selectiva y un diseño experimental de encuesta longitudinal; en el que se ha analizado el rendimiento cognitivo de 79 participantes con SD y se ha evaluado su evolución en cinco grupos en un periodo de 10 a 15 años, y en un intervalo de 4 a 6 años entre grupos, mediante la aplicación del SAS-NPS. El tercer estudio emplea una metodología cuasi-experimental y un diseño experimental pretest-posttest con grupo control no equivalente (no hecho al azar); y cuenta con un grupo experimental de 14 participantes con SD y un grupo control de otros 14 participantes con SD. Como instrumentos, se utilizan el SAS-NPS y el programa de estimulación cognitiva NeuronUP. Resultados: Del primer estudio se extrae que el rendimiento neuropsicológico se mantiene estable en el proceso de envejecimiento de las personas adultas con SD que mantienen una vida activa, tanto para los menores de 38 años como para los mayores de 38 años. En el segundo estudio, se puede observar que el rendimiento neuropsicológico de las personas adultas con SD que mantienen una vida activa se mantiene estable en un intervalo de 10 a 15 años, es decir, en las 5 evaluaciones longitudinales de seguimiento neuropsicológico llevadas a cabo cada 2-3 años. En el caso del análisis de los resultados obtenidos en el intervalo de 4 a 6 años, se observa un nivel significativamente inferior en la inteligencia general y un nivel superior en las praxias. En el tercer estudio, tanto el programa de estimulación cognitiva NeuronUP como la metodología basada en el aprendizaje mediado de Feuerstein, favorecen que las funciones cognitivas se mantengan estables en personas adultas con SD que mantienen una vida activa, tanto antes como después de los 38 años. En este caso, se observa una tendencia que, pese a no ser estadísticamente significativa, indica que las mujeres mejoran su rendimiento en fluidez verbal después de la intervención. Conclusión: En conjunto, los resultados de la presente tesis muestran que el rendimiento cognitivo de las personas adultas con SD que mantienen una vida activa se mantiene estable durante su proceso de envejecimiento. Además, los programas de estimulación cognitiva promueven la neuroplasticidad y la reserva cognitiva, favoreciendo un rendimiento cognitivo óptimo y un envejecimiento saludable a lo largo del ciclo vital en las personas adultas con SD.


Introduction: The aging process of people with Down syndrome (DS) is characterized by two fundamental aspects: the increase in life expectancy in the last years, and the relationship between DS and the higher probability of developing neurodegenerative processes. Regarding the evolution of neuropsychological changes in the aging process, it has been described that they show difficulties in sustained and selective attention, verbal memory, short- and long-term memory, planning, verbal fluency, inhibition, expressive language and praxis, being essential to assess its evolution. Different interventions have been developed to optimize the cognitive abilities of people with DS, such as cognitive stimulation programs, whose neurobiological basis is neuroplasticity. One of these cognitive stimulation programs in digital format is NeuronUP, which allows you to design cognitive training sessions adapted to the person’s needs. In addition to these interventions, it is important to maintain an active and healthy life by engaging in stimulating activities such as sport, leisure or participating in training and employment programs. Objectives: The general objective of the thesis is to study the cognitive performance and the evolution of the neuropsychological changes associated with the aging process in adults with DS who maintain an active life, and to determine the effects of applying a cognitive stimulation program adapted to the neuropsychological profile of this population. Method: The first study follows a selective methodology and a cross-sectional survey experimental design; and is composed of a sample of 79 participants with DS. As instruments, the Screening de Evaluación y Seguimiento Neuropsicológico (SAS-NPS) is used, which evaluates attention, memory, language, praxis and executive functions. The second study uses a selective methodology and a longitudinal survey experimental design; in which the cognitive performance of 79 participants with DS has been analyzed and their evolution has been evaluated in five groups in a period of 10 to 15 years, and in an interval of 4 to 6 years between groups, through the application of the SAS-NPS. The third study uses a quasi-experimental methodology and a pretest-posttest experimental design with a non-equivalent control group (not random); and it has an experimental group of 14 participants with DS and a control group of another 14 participants with DS. As instruments, the SAS-NPS and the NeuronUP cognitive stimulation program are used. Results: From the first study it was found that neuropsychological performance is stable among adults with DS who maintain an active life, both those under 38 years of age and those over 38 years of age. According to the second study, it can be observed that the neuropsychological performance of adults with DS who maintain an active life remains stable in an interval of 10 to 15 years, that is, in the 5 longitudinal evaluations of neuropsychological follow-up carried out each 2-3 years. In the analysis of the results obtained in the interval of 4 to 6 years, a significantly lower level is observed in general intelligence and a higher level in praxis. In the third study, the NeuronUP cognitive stimulation program and the methodology based on Feuerstein's mediated learning favor the stability of cognitive functions in adults with DS who maintain an active life, both before and after 38 years. In these cases, a trend is observed that, although not statistically significant, indicates that women improve their performance in verbal fluency after the intervention. Conclsion: Overall, the results of this thesis show that the cognitive performance of adults with DS who maintain an active life remains stable during their aging process. In addition, cognitive stimulation programs promote neuroplasticity and cognitive reserve, favoring optimal cognitive performance and healthy aging throughout the life cycle in adults with DS.

Keywords

Síndrome de Down; Cambios neuropsicológicos; Reserva cognitiva; Envejecimiento; Evaluación neuropsicológica; Enfermedad de Alzheimer; Estimulación cognitiva

Subjects

159.9 - Psychology

Knowledge Area

Salut i serveis socials

Documents

Tesi_Maria-Immaculada_Mateos.pdf

2.110Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)