Universidad y Discapacidad Intelectual: valoración del Programa Diploma en Habilidades Laborales para la mejora de la Calidad de Vida

Author

Contesse Carvacho, Paula

Director

Pineda i Herrero, Pilar

Sanahuja Gavaldà, José María

Date of defense

2022-11-08

Pages

300 p.



Doctorate programs

Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Educació

Abstract

La finalització de l’educació postsecundària s’associa amb un accés millor a l’ocupació i és una manera important d’incrementar els índexs de qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual; i tot i que els programa universitaris inclusius han augmentat a tot el món se sap poc sobre com aquests impacten directament en la qualitat de vida dels estudiants amb DI. Objectiu. Conèixer com la participació en un programa universitari per a estudiants amb discapacitat intel·lectual contribueix a la qualitat de vida. Mètode. Es va fer servir un mètode mixt: qüestionari i entrevistes grupals amb tots els participants del programa (estudiants i pares, cos docent i directora). S’analitzen els resultats considerant els diferents informants sobre la base de les dimensions que componen la qualitat de vida. Resultats. S’observa un increment en totes les dimensions de la CDV i en l’índex total als cursos superiors. Tots els grups consideren que el programa ha contribuït a la millora de la qualitat de vida i manifesten que calen més instàncies de participació amb parells sense discapacitat


La finalización de la educación postsecundaria se asocia con un mejor acceso al empleo y es una forma importante de incrementar los índices de calidad de vida de las personas con discapacidad intelectual; y aun cuando los programa universitarios inclusivos han aumentado en todo el mundo se sabe poco acerca de cómo estos impactan directamente en la calidad de vida de los estudiantes con DI. Objetivo. Conocer cómo la participación en un programa universitario para estudiantes con discapacidad intelectual contribuye a su calidad de vida. Método. Se utilizó un método mixto: cuestionario y entrevistas grupales con todos los participantes del programa (estudiantes y padres, cuerpo docente y directora). Se analizan los resultados considerando los distintos informantes en base a las dimensiones que componen la calidad de vida. Resultados. Se observa un incremento en todas las dimensiones de la CDV y en el índice total en los cursos superiores. Todos los grupos consideran que el programa ha contribuido a la mejora de la calidad de vida y manifiestan que hacen falta mayores instancias de participación con pares sin discapacidad


Completion of post-secondary education is associated with better access to employment and is an important way to increase quality of life rates for people with intellectual disabilities; And even though inclusive university programs have increased around the world, little is known about how they directly impact the quality of life of students with ID. Goal. Know how participation in a university program for students with intellectual disabilities contributes to their quality of life. Method. A mixed method was used: questionnaire and group interviews with all program participants (students and parents, faculty and director). The results are analyzed considering the different informants based on the dimensions that make up the quality of life. Results. An increase is observed in all the dimensions of the QOL and in the total index in the higher courses. All the groups consider that the program has contributed to the improvement of the quality of life and state that greater instances of participation with non-disabled peers are needed

Keywords

Discapacitat intel·lectual; Discapacidad intelectual; Intellectual disability; Universitat; Universidad; University; Qualitat de vida; Calidad de vida; Quality of life

Subjects

00 - Prolegomena. Fundamentals of knowledge and culture. Propaedeutics

Knowledge Area

Ciències Humanes

Documents

pcc1de1.pdf

4.118Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

This item appears in the following Collection(s)