Ideología e identidad social e institucional: el discurso del diario ABC Color sobre la población indígena del Paraguay durante el gobierno de Fernando Lugo (2008-2012)

Author

Portillo Benítez, Gustavo Enrique

Director

Dijk, Teun Adrianus van

Date of defense

2023-05-26

Pages

315 p.



Department/Institute

Universitat Pompeu Fabra. Departament de Traducció i Ciències del llenguatge

Doctorate programs

Programa de Doctorat en Traducció i Ciències del Llenguatge

Abstract

Aquesta tesi constitueix una anàlisi de la ideologia en el discurs del diari ABC Color sobre la població indígena del Paraguai durant els anys del govern de Fernando Lugo (2008-2012). A partir de l'aproximació sociocognitiva de la ideologia (van Dijk, 1999) com a enfocament teòric, s'identifiquen els principals marcs de cognició i representació social que conformen la ideologia o les ideologies subjacents als textos editorials, articles, columnes d'opinió i textos informatius del diari i, especialment, les representacions socials ideològiques vinculades amb les identitats de caràcter social i institucional dels membres del diari. Per tal d'identificar aquests marcs ideològics de manera sistemàtica, l'anàlisi se serveix de les eines i les categories lingüístiques i conceptuals proporcionades per la Teoria Pragma-dialèctica de l'argumentació (van Eemeren et al, 2006) i la Teoria de la Valoració (Martin i White, 2005). Com a objectius específics, la investigació pretén, per una banda, posar de manifest la manera com la direcció del diari construeix i intenta legitimar els seus marcs ideològics a través de l'argumentació en els seus articles editorials sobre la població indígena; de l'altra, es busca comparar els marcs ideològics esmentats de les editorials amb el discurs dels periodistes que no formen part de la direcció ─columnistes, articulistes i periodistes encarregats de cobrir i informar sobre temes de la població indígena─ per tal de constatar l'existència o no d'una ideologia transversal que s'expressa de manera consistent en el discurs periodístic dels membres del diari, així com la relació d'aquest discurs amb altres identitats i ideologies presents a la societat paraguaiana.


La presente tesis constituye un análisis de la ideología en el discurso del diario ABC Color sobre la población indígena del Paraguay durante los años del gobierno de Fernando Lugo (2008-2012). A partir de la aproximación sociocognitiva de la ideología (van Dijk, 1999) como enfoque teórico, se identifican los principales marcos de cognición y representación social que conforman la ideología o las ideologías subyacentes en los textos editoriales, artículos, columnas de opinión y textos informativos del periódico, en especial, las representaciones sociales ideológicas vinculadas con las identidades de carácter social e institucional de los miembros del iv periódico. Con el fin de identificar tales marcos ideológicos de manera sistemática, el análisis se sirve de las herramientas y categorías lingüísticas y conceptuales proporcionadas por la Teoría Pragma-dialéctica de la argumentación (van Eemeren et al, 2006) y la Teoría de la Valoración (Martin y White, 2005). Como objetivos específicos, la investigación pretende, por un lado, poner de manifiesto la manera en que la dirección del periódico construye e intenta legitimar sus marcos ideológicos a través de la argumentación en sus artículos editoriales sobre la población indígena y, por otro, se busca comparar dichos marcos ideológicos de los editoriales con el discurso de los periodistas que no forman parte de la dirección: columnistas, articulistas y periodistas encargados de cubrir e informar sobre temas de la población indígena, de manera a constatar la existencia o no de una ideología transversal que se expresa de manera consistente en el discurso periodístico de los miembros del periódico, así como la relación de este discurso con otras identidades e ideologías presentes en la sociedad paraguaya.


This thesis consists of an analysis of the ideology in the discourse of the ABC Color newspaper regarding the indigenous population of Paraguay during the Government period of Fernando Lugo (2008-2012). Based on the theoretical sociocognitive approach to ideology (van Dijk, 1999), the main frameworks of cognition and social representation that make up the underlying ideology or ideologies in editorial texts, articles, opinion columns and informative texts are identified; specifically, the ideological social representations linked to the social and institutional identities of the members of the newspaper. In order to identify such ideological frameworks in a systematic manner, the analysis makes use of the linguistic and conceptual tools and categories provided by the Pragma-dialectical Theory of Argumentation (van Eemeren et al, 2006) and the Appraisal Theory (Martin and White, 2005). The specific objectives of the research are, on the one hand, to reveal the way in which the newspaper's management constructs and attempts to legitimize its ideological frameworks through argumentation in its editorial articles on the indigenous population and, on the other hand, to compare the ideological frameworks of the editorials with the discourse of journalists who are not part of the management (columnists, writers, and journalists in charge of covering and reporting on indigenous population issues), in order to verify the existence or not of a transversal ideology that is consistently expressed in the journalistic discourse of the newspaper´s members, as well as the relationship of this discourse with other identities and ideologies present in Paraguayan society.

Keywords

Diario ABC; Población indígena del Paraguay; Fernando Lugo

Subjects

81 - Linguistics and languages

Documents

This document contains embargoed files until 2024-05-25

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This item appears in the following Collection(s)