Paisagem midiática do sertão: Um estudo das prácticas de consumo de mídia do Canal 4, de Currais Novos/RN

Author

Oliveira Da Silva, Maríllia Graziella

Director

Lorite, Nicolàs

Date of defense

2023-05-11

Pages

216 p.



Doctorate programs

Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Comunicació Estratègica, Publicitat i Relacions Públiques

Abstract

Aquesta tesi doctoral presenta un estudi de les pràctiques de consum de mitjans locals mitjançant el canal 4 de Currais Novos/RN. La ciutat, ubicada en la zona més pobra i estigmatitzada de Brasil, el "sertão nordestino", destaca en la història mediàtica brasilera per ser pionera en el sistema de televisió per cable en la regió nord-est. També és peculiar per tractar-se d'una ciutat petita - amb una mitjana de població de 45 mil habitants - amb sis canals de televisió amb contingut local. D'aquesta manera, es diferencia de les típiques característiques dels municipis que són considerats deserts de notícies al Brasil. (ATLAS DA NOTICIA, 2021), és a dir, llocs que no compten amb vehicles periodístics i, en conseqüència, on no hi ha una important cobertura de premsa. Davant aquest context, amb l'objectiu de comprendre quines són i com ocorren les pràctiques de consum de mitjans televisius locals des del canal 4 de Currais Novos/RN, desenvolupem un camí metodològic híbrid, que s'inicià amb la selecció de cinc cases de famílies de la localitat i més tard va continuar amb l'ús de quatre instruments de recollida de dades: a) qüestionari d'audiència semiestructurat; b) diaris de consum; c) observació no participant, i d) entrevistes en profunditat. Les dades empíriques recollides de la investigació de camp es van articular amb les nostres aportacions teòriques, regides especialment pel concepte de consum (BAUMAN, 2008; BAUDRILLARD, 2007; JENKINS, 2009; MILLER, 2007; TAPSCOTT & WILLIAMS, 2007). A més a més, la base metodològica es va desenvolupar a partir de preguntes sobre estudis d'audiència amb èmfasi en estudis de consum dels mitjans (TOALDO & JACKS, 2013; WOTTRICH, 2017). Després de elaborar l'anàlisi, la tesi exposa sis categories de pràctiques de consum de mitjans locals en Currais Novos/RN: ús de dispositius, reconeixement de l'altre, lloc de consum, autoreconeixement, sociabilitat i mitjans televisius (locals). La investigació es va resoldre en 24 sentències conclusives sobre pràctiques de consum de televisió local en la ciutat, confirmant algunes hipòtesis, com la que indica que hi ha una predominança en l'ús de la televisió per a consum local, que l'efecte zapping (canvi de canals) al llarg del programa és baix o nul o que el consum de la televisió local es du a terme fonamentalment a la llar dintre del nucli familiar.


Esta tesis doctoral presenta un estudio de las prácticas de consumo de medios locales a través del canal 4 de Currais Novos/RN. La ciudad, que está ubicada en la zona más pobre y estigmatizada de Brasil, el "sertão nordestino", se destaca en la historia mediática brasileña por ser la pionera en el sistema de televisión por cable en la región Noreste. También es peculiar por tratarse de una ciudad pequeña - con un promedio de población de 45 mil habitantes - con seis canales de televisión con contenido local. De este modo, se diferencia de las típicas características de los municipios que son considerados desiertos de noticias en Brasil (ATLAS DA NOTÍCIA, 2021), es decir, lugares que no cuentan con vehículos periodísticos y, en consecuencia, donde no hay importante cobertura de prensa. Ante este contexto, con el objetivo de comprender cuáles son y cómo ocurren las prácticas de consumo de medios televisivos locales desde el canal 4 de Currais Novos/RN, desarrollamos un camino metodológico híbrido, que empezó con la selección de cinco casas de familias de la localidad y continuó con el uso de cuatro instrumentos de recogida de datos: a) cuestionario de audiencia semiestructurado; b) diarios de consumo; c) observación no participante, y d) entrevistas en profundidad. Los datos empíricos recogidos de la investigación de campo se articularon con nuestros aportes teóricos, regidos especialmente por el concepto de consumo (BAUMAN, 2008; BAUDRILLARD, 2007; JENKINS, 2009; MILLER, 2007; TAPSCOTT & WILLIAMS, 2007). Además, la base metodológica se desarrolló a partir de preguntas sobre estudios de audiencia con énfasis en estudios de consumo de los medios (TOALDO & JACKS, 2013; WOTTRICH, 2017). Tras realizar el análisis, la tesis expone seis categorías de prácticas de consumo de medios locales en Currais Novos/RN: uso de dispositivos, reconocimiento del otro, lugar de consumo, autorreconocimiento, sociabilidad y medios televisivos (locales). La investigación resultó en 24 sentencias conclusivas sobre prácticas de consumo de televisión local en la ciudad, confirmando algunas hipótesis, como la que indica que hay una predominancia en el uso del televisor para consumo local, que el efecto zapping (cambio de canales) a lo largo del programa es bajo o nulo o que el consumo de la televisión local se realiza fundamentalmente en el hogar dentro del núcleo familiar.


This doctoral thesis studies the local media consumption practices on channel 4 in Currais Novos/RN. The city, located in Brazil's poorest and most stigmatized area, the sertão nordestino, stands out in the history of Brazilian media for being the pioneer in the cable television industry in the Northeast region. It is also peculiar because it is considered a small city - with an average population of 45 thousand inhabitants - with six television stations exclusively featuring local content. Therefore, it differs from the typical characteristics of municipalities considered news deserts in Brazil (ATLAS DA NOTÍCIA, 2021), in other words, that do not have journalistic vehicles and, consequently, significant press coverage. Thus, to understand the local television media consumption practices and how they occur via channel 4 in Currais Novos/RN, we developed a hybrid methodological path, which began with the selection of five family houses and, then, with the use of four data collection instruments: a) semi-structured audience questionnaire; b) consumption diaries; c) non-participant observation, and d) in-depth interviews. The empirical data gathered from the field research were articulated with our theoretical contributions, governed primarily by the concept of consumption (BAUMAN, 2008; BAUDRILLARD, 2007; JENKINS, 2009; MILLER, 2007; TAPSCOTT & WILLIAMS, 2007). In addition, the methodological basis was developed from questions about audience studies with an emphasis on media consumption studies (TOALDO & JACKS, 2013; WOTTRICH, 2017). With the analysis carried out, this thesis exposes six categories of local media consumption practices in Currais Novos/RN: use of devices, recognition of the other, place of consumption, self-recognition, sociability, and television media (local). The research reveals in 24 claims about local television consumption practices in Currais Novos/RN, confirming previous hypotheses, such as the predominance in the use of the television set in local consumption, the zapping effect (switching channels) throughout the program is null or low, and that local television consumption essentially takes place at home, in the nuclear family.

Keywords

Consum de mitjans; Consumo de medios; Media Consumption; Televisió local; Televisión local; Local television; Deserts de notícies; Desiertos de noticia; New deserts

Subjects

316 - Sociology

Knowledge Area

Ciències Humanes

Documents

mds1de1.pdf

28.75Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.