Usos de la imagen en la configuración del paisaje cultural urbano. Representación de la memoria y construcción identitaria en la Marina hospitalenca.2025

llistat de metadades

Director

Baigorri Ballarín, Laura

Tutor

Baigorri Ballarín, Laura

Date of defense

2025-05-16

Pages

395 p.



Department/Institute

Universitat de Barcelona. Facultat de Belles Arts

Abstract

[spa] La presente investigación se centra en explorar las posibilidades de la imagen audiovisual en las prácticas artísticas inscritas en procesos documentales que articulan territorio e identidad. Cuestiona los cambios conceptuales que se producen al relacionar el arte con lo social y lo político, y al articular imagen y memoria, abordando temas como otros imaginarios y otras subjetividades. Esta tesis doctoral confronta el proceso de creación artística del proyecto audiovisual documental “Paradis Perdut” (2024) con sus marcos conceptuales teóricos y se interesa en los mecanismos de trasvase del proceso de simbiosis entre ambos ámbitos; el ámbito práctico del proyecto audiovisual y el ámbito teórico del estudio. Para ello, trabaja en torno a la Marina de l’Hospitalet de Llobregat que tiene como característica esencial que es un territorio que ya no existe. Se analiza su desaparición en relación a los procesos de constitución urbana según modelos económicos excluyentes. La investigación construye y restituye la memoria local asociada al territorio y explora y aplica metodologías que vinculan agentes y objeto de estudio, involucrando perspectivas disciplinares que aportan enfoque, perspectiva y mirada. Se hace partiendo, en un primer término, del relato popular oral que permite articular el contarrelato y abre posibilidades a las formas documentales narrativas en el proceso audiovisual, posibilitando, de esta manera, la regeneración del paisaje cultural.


[cat] La present recerca se centra a explorar les possibilitats de la imatge audiovisual en les pràctiques artístiques inscrites en processos documentals que articulen territori i identitat. Qüestiona els canvis conceptuals que es produeixen en relacionar l’art amb el social i el polític, i en articular imatge i memòria, abordant temes com altres imaginaris i altres subjectivitats. Aquesta tesi doctoral confronta el procés de creació artística del projecte audiovisual documental “Paradís Perdut” (2024) amb els seus marcs conceptuals teòrics i s’interessa en els mecanismes de transvasament del procés de simbiosi entre tots dos àmbits; l’àmbit pràctic del projecte audiovisual i l’àmbit teòric de l’estudi. Per a això, treballa entorn de la Marina de l’Hospitalet de Llobregat que té com a característica essencial que és un territori que ja no existeix. S’analitza la seva desaparició en relació amb els processos de constitució urbana segons models econòmics excloents. La recerca construeix i restitueix la memòria local associada al territori i explora i aplica metodologies que vinculen agents i objecte d’estudi, involucrant perspectives disciplinàries que aporten enfocament, perspectiva i mirada. Es fa partint, en un primer terme, del relat popular oral que permet articular el contrarelat i obre possibilitats a les formes documentals narratives en el procés audiovisual, possibilitant, d’aquesta manera, la regeneració del paisatge cultural.

Subjects

7 - Fine arts

Note

Programa de Doctorat en Estudis Avançats en Produccions Artístiques

Recommended citation

Documents

Llistat documents

JJDR_TESIS.pdf

69.38Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This item appears in the following Collection(s)