21st Century skills in foreign language classroom: Linguistic Landscape as a tool to foster secondary school students' critical and creative thinking skills
llistat de metadades
Author
Director
Dooly, Melinda
Tutor
Dooly, Melinda
Date of defense
2025-09-09
Pages
122 p.
Doctorate programs
Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Educació
Abstract
Aquesta tesi, estructurada com un compendi de tres publicacions, examina el desenvolupament del pensament crític (PC) i la creativitat de l’alumnat a través de projectes basats en el paisatge lingüístic (PL). La recerca investiga com la implicació dels PL fomenta les habilitats de pensament crític i creatiu en estudiants de secundària, amb un enfocament específic en l’aplicació d’habilitats de pensament d’ordre superior definides per la Taxonomia de Bloom (Anderson & Krathwohl, 2001; Bloom, et al., 1956). Mitjançant la metodologia de la Teoria Fonamentada, i en concret l’adaptació proposada per Sibley (2014), l’estudi duu a terme una anàlisi sistemática de les dades obtingudes de les respostes i les produccions de l’alumnat. Els resultats demostren que els projectes basats en PL promouen efectivament tant el pensament crític com la creativitat entre els estudiants de secundària. En els tres estudis presentats, l’alumnat va desenvolupar habilitats d’investigació tot explorant la diversitat lingüística i cultural tant a l’aula com en els seus entorns més propers. Així mateix, l’alumnat va participar en tasques que implicaven l’aplicació de tots els dominis definits per la Taxonomia de Bloom adaptada (Anderson & Krathwohl., 2001). A més, els projectes van fomentar la creativitat mitjançant tasques que convidaven els estudiants a elaborar textos originals i multimodals, integrant elements visuals, escrits i orals. Tot i que els resultats posen de manifest el valor pedagògic de les tasques basades en el PL, també s’hi han identificat alguns reptes, especialment pel que fa a les habilitats de pensament d'ordre superior. Malgrat que l’alumnat va participar en tasques que requerien anàlisi i creació, alguns van tenir dificultats per afrontar amb eficàcia dominis cognitivament més exigents, com ara l’avaluació. Això evidencia la necessitat d’un suport més estructurat per ajudar els estudiants a implicar-se més profundament en processos cognitius complexos. A partir d’aquestes observacions, l’estudi proposa diverses implicacions pedagògiques, desenvolupades amb detall en el capítol de les conclusions. Aquestes inclouen aspectes com ara la claredat en la instrucció, l’estructuració del suport cognitiu i les pràctiques de reflexió, amb l’objectiu de potenciar la implicació de l’alumnat en habilitats de pensament d’ordre superior. Aquesta recerca contribueix a la literatura existent sobre la pedagogia del PL, reafirmant-ne el potencial per promoure el pensament crític i la creativitat en contextos educatius. Els resultats subratllen la importància de dissenyar marcs instruccionals sòlidament estructurats que no només fomentin la consciència lingüística i cultural, sinó que també impliquin activament l’alumnat en processos cognitius i creatius, proporcionant-los així habilitats fonamentals per a contextos acadèmics i professionals futurs.
Esta tesis, estructurada como un compendio de tres publicaciones, examina el desarrollo del pensamiento crítico (PC) y la creatividad del alumnado a través de proyectos basados en el paisaje lingüístico (PL). La investigación explora cómo la implicación con los PL fomenta las habilidades de pensamiento crítico y creativo en estudiantes de educación secundaria, con un enfoque específico en la aplicación de habilidades de pensamiento de orden superior definidas por la Taxonomía de Bloom. Mediante la metodología de la Teoría Fundamentada, y en concreto la adaptación propuesta por Sibley (2014), el estudio lleva a cabo un análisis sistemático de los datos obtenidos a partir de las respuestas y producciones del alumnado. Los resultados demuestran que los proyectos basados en PL promueven de manera efectiva tanto el pensamiento crítico como la creatividad entre los estudiantes de secundaria. En los tres estudios presentados, el alumnado desarrolló habilidades de investigación al explorar la diversidad lingüística y cultural tanto en el aula como en sus entornos más cercanos. Asimismo, el alumnado participó en tareas que implicaban la aplicación de todos los dominios definidos por la Taxonomía de Bloom adaptada (Anderson & Krathwohl, 2001). Además, los proyectos fomentaron la creatividad mediante tareas que invitaban a los estudiantes a elaborar textos originales y multimodales, integrando elementos visuales, escritos y orales. Aunque los resultados ponen de manifiesto el valor pedagógico de las tareas basadas en el PL, también se identificaron algunos desafíos, especialmente en relación con las habilidades de pensamiento de orden superior. A pesar de que el alumnado participó en tareas que requerían análisis y creación, algunos encontraron dificultades para abordar con eficacia dominios cognitivamente más exigentes, como la evaluación. Esto evidencia la necesidad de un apoyo más estructurado que ayude al alumnado a implicarse de forma más profunda en procesos cognitivos complejos. A partir de estas observaciones, el estudio propone diversas implicaciones pedagógicas, desarrolladas en detalle en el capítulo de conclusiones. Estas incluyen aspectos como la claridad en las instrucciones, la estructuración del apoyo cognitivo y las prácticas de reflexión, con el objetivo de potenciar la implicación del alumnado en habilidades de pensamiento de orden superior. Esta investigación contribuye a la literatura existente sobre la pedagogía del PL, reafirmando su potencial para promover el pensamiento crítico y la creatividad en contextos educativos. Los resultados subrayan la importancia de diseñar marcos instruccionales sólidamente estructurados que no solo fomenten la conciencia lingüística y cultural, sino que también impliquen activamente al alumnado en procesos cognitivos y creativos, proporcionándoles así habilidades fundamentales para contextos académicos y profesionales futuros.
This thesis, structured as a compendium of three publications, examines the development of students’ critical thinking (CT) and creativity through Linguistic Landscape (LL)-based projects. The research investigates how engaging with LL fosters secondary school students’ critical and creative thinking skills, with a specific focus on the application of higher-order thinking skills as defined by Bloom’s Taxonomy (Anderson & Krathwohl, 2001; Bloom, et al., 1956). Employing Grounded Theory methodology, specifically Sibley’s (2014) adaptation, the study systematically analyzes data drawn from students’ responses and outcomes. The findings demonstrate that LL-based projects effectively promote critical thinking and creativity in secondary school students. Across all three studies, students developed investigative skills as they explored the linguistic and cultural diversity within their classroom and neighborhoods. They engaged in tasks that required them to use all of the domains defined by adapted Bloom’s Taxonomy (Anderson et al., 2001). Additionally, the projects fostered creativity through tasks that encouraged students to produce original, multimodal texts, integrating visual, written, and oral elements. While the findings underscore the pedagogical value of LL-based tasks, certain challenges emerged, particularly regarding higher-order thinking skills. Although students engaged with tasks involving analysis and creation, some struggled to effectively navigate more cognitively demanding domains, such as evaluation. This indicates a need for more structured support to help students engage more deeply with complex cognitive processes. Based on these insights, the study suggests several pedagogical implications, which are further explored in the concluding chapter. These include considerations related to instructional clarity, cognitive scaffolding, and reflective practices, all aimed at enhancing students’ engagement with higher-order thinking skills. This research contributes to the existing scholarship on LL pedagogy, affirming its potential to cultivate critical thinking and creativity in educational settings. The findings emphasize the need for carefully designed instructional frameworks that not only facilitate linguistic and cultural awareness but also actively engage students in cognitive and creative processes, preparing them with vital skills for future academic and professional contexts.
Keywords
Paisatge lingüístic; Linguistic landscape; Paisaje lingüístico; Pensament creatiu; Creative thinking; Pensamiento creativo; Pensament crític; Critical thinking; Pensamiento critíco
Subjects
37 – Education. Training. Leisure time
Knowledge Area
Recommended citation
Rights
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.