Potencias de lo virtual. Estética del acontecimiento en el cine analógico, electrónico y digital

dc.contributor
Universitat de Girona. Departament d'Història i Història de l'Art
dc.contributor.author
Pérez-Pamies, Daniel
dc.date.accessioned
2025-09-30T14:28:23Z
dc.date.issued
2025-07-14
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/695332
dc.description.abstract
ENG- : A film breaks down, a frame freezes or holes, dirt or scratch particles appear, a fold crosses the screen, or an image dissolves in a magma of pixels. All these are just a few examples of the accidents that can affect the cinematographic representation, thus breaking with the illusion of an invisible montage or making its photo-realistic aspiration fail. The accident reveals the material basis of the image, while opening an aesthetic category. Considering the production of virtual environments, of which cinema has been participating since its origins, the thesis “Potencias de lo virtual. Estética del acontecimiento en el cine analógico, electrónico y digital” focuses on the artistic practices that have incorporated the logic of the accident in their works, proposing a historical journey that begins with the celluloid, continues with the video, and reaches to numerical technology. Considering the audiovisual work of authors such as Dziga Vertov, Man Ray, Samuel Beckett, Nam June Paik, Bill Viola, Joan Jonas, Steina and Woody Vasulka, Michelangelo Antonioni, Jean Luc Godard, David Lynch, and Jacques Perconte, and following the thought of philosophers such as Gilles Deleuze, Paul Virilio or Catherine Malabou, among others, the following thesis seeks to understand those practices that have shifted the focus of the representation of the accident to the accident of the representation
ca
dc.description.abstract
CAT- Una pel·lícula es descompon, un fotograma es congela o apareixen forats, partícules de brutícia o esgarrapades, un plec travessa la pantalla, o una imatge es dissol en un magma de píxels. Tots aquests són tan sols alguns exemples dels accidents que poden afectar la representació cinematogràfica, trencant així amb la il·lusió d'un muntatge invisible o fent fracassar la seva aspiració foto-realista. L'accident revela la base material de la imatge, al temps que obre una categoria estètica. Davant de la producció d'entorns virtuals, de la qual el cinema participa des dels seus orígens, la tesi “Potencias de lo virtual. Estética del acontecimiento en el cine analógico, electrónico y digital” es centra en les pràctiques artístiques que han incorporat la lògica de l'accident en els seus treballs, proposant un recorregut històric que comença amb el cel·luloide, continua amb el vídeo, i arriba fins a la tecnologia numèrica. A partir de l'obra audiovisual d'autors com Dziga Vertov, Man Ray, Samuel Beckett, Nam June Paik, Bill Viola, Joan Jonas, Steina i Woody Vasulka, Michelangelo Antonioni, Jean Luc Godard, David Lynch, i Jacques Perconte, i seguint el pensament de filòsofs com Gilles Deleuze, Paul Virilio o Catherine Malabou, entre altres, la següent tesi busca entendre aquelles pràctiques que han desplaçat el focus de la representació de l'accident a l'accident de la representació
ca
dc.format.extent
354 p.
ca
dc.language.iso
eng
ca
dc.language.iso
spa
ca
dc.publisher
Universitat de Girona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
ca
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Cinema
ca
dc.subject
Cine
ca
dc.subject
Estètica
ca
dc.subject
Estética
ca
dc.subject
Aesthetics
ca
dc.subject
Cinema analògic
ca
dc.subject
Cine analógico
ca
dc.subject
Analog cinema
ca
dc.subject
Cinema electrònic
ca
dc.subject
Cine electrónico
ca
dc.subject
Electronic cinema
ca
dc.subject
Cinema digital
ca
dc.subject
Cine digital
ca
dc.subject
Digital cinema
ca
dc.subject
Virtual
ca
dc.subject
Teoria de la imatge
ca
dc.subject
Teoría de la imagen
ca
dc.subject
Image theory
ca
dc.title
Potencias de lo virtual. Estética del acontecimiento en el cine analógico, electrónico y digital
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
79
ca
dc.contributor.director
Quintana, Àngel
dc.contributor.codirector
Sánchez, Sergi
dc.contributor.tutor
Quintana, Àngel
dc.embargo.terms
12 mesos
ca
dc.date.embargoEnd
2026-07-14T02:00:00Z
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.description.degree
Programa de Doctorat en Ciències Humanes, del Patrimoni i de la Cultura
ca


Documents

This document contains embargoed files until 2026-07-14

This item appears in the following Collection(s)