Cognition and Social Evaluations: Three Essays on Status and Gender Inequality
dc.contributor
Universitat Ramon Llull. Esade
dc.contributor.author
Pruna i Morales, Raquel
dc.date.accessioned
2025-10-01T10:53:27Z
dc.date.issued
2025-07-08
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/695353
dc.description.abstract
Malgrat els avenços cap a la igualtat de gènere en el lideratge i els rols professionals de gran estatus, les dones continuen trobant barreres persistents pel que fa a com són percebudes, avaluades i recompensades. Aquesta tesi investiga els processos d’avaluació social que contribueixen a aquestes disparitats, centrant-se en els mecanismes cognitius i els biaixos que modelen els judicis del públic sobre les idees, la visibilitat i el rendiment de les dones. La tesi consta de tres capítols que examinen el paper de les avaluacions del públic en la configuració dels resultats d’estatus diferenciats per gènere. El primer capítol reexamina la “paradoxa del doble vincle” en el lideratge femení, explorant estratègies comunicatives que poden ajudar les dones a mitigar les avaluacions esbiaixades. El segon capítol examina l’atenció i la familiaritat com a mecanismes estructurals que les dones i altres individus de baix estatus poden aprofitar per aconseguir posicions d’alt estatus. El tercer capítol investiga l’efecte protector versus punitiu de l’estatus quan els individus tenen un rendiment inferior, trobant que el públic atribueix els fracassos de les dones a una falta d’habilitat i els fracassos dels homes a circumstàncies externes. En conjunt, aquesta tesi avança en la nostra comprensió dels processos d’avaluació social que subjeuen a les disparitats de gènere en l’obtenció, el manteniment i la pèrdua d’estatus.
ca
dc.description.abstract
A pesar de los avances hacia la igualdad de género en el liderazgo y en roles profesionales de alto estatus, las mujeres siguen enfrentando barreras persistentes en cómo son percibidas, evaluadas y recompensadas. Esta tesis investiga los procesos de evaluación social que contribuyen a estas disparidades, enfocándose en los mecanismos cognitivos y sesgos que moldean los juicios del público sobre las ideas, la visibilidad y el desempeño de las mujeres. La tesis consta de tres capítulos que examinan el papel de las evaluaciones del público en la configuración de los resultados de estatus diferenciados por género. El primer capítulo reexamina la “paradoja del doble vínculo” en el liderazgo femenino, explorando estrategias comunicativas que pueden ayudar a las mujeres a mitigar las evaluaciones sesgadas. El segundo capítulo examina la atención y la familiaridad como mecanismos estructurales que las mujeres y otras personas de bajo estatus pueden aprovechar para alcanzar posiciones de alto estatus. El tercer capítulo investiga el efecto protector versus punitivo del estatus cuando los individuos tienen un desempeño deficiente, en- contrando que el público atribuye los fracasos de las mujeres a una falta de habilidad y los fracasos de los hombres a circunstancias externas. En general, esta tesis avanza en nuestra comprensión de los procesos de evaluación social que subyacen a las disparidades de género en la obtención, el mantenimiento y la pérdida de estatus.
ca
dc.description.abstract
Despite advances toward gender equality in leadership and high-status professional roles, women continue to encounter persistent barriers in how they are perceived, evaluated, and rewarded. This dissertation investigates the social evaluation processes that contribute to these disparities, focusing on the cognitive mechanisms and biases shaping audience judgments of women’s ideas, visibility, and performance. Specifically, this dissertation comprises three chapters examining the role of audience evaluations in shaping gendered status outcomes. The first essay re-examines the double bind paradox in female leadership, exploring communicative strategies that may help women mitigate biased evaluations. The second essay explores attention and familiarity as structural mechanisms that women and other low-status individuals can leverage to attain high-status positions. The third essay investigates the protective versus punitive effect of status when individuals underperform, finding that audiences attribute women’s failures to a lack of ability and men’s failures to external circumstances. Overall, this dissertation advances our understanding of the social evaluation processes that underlie gender disparities in status attainment, maintenance, and loss.
ca
dc.format.extent
178 p.
ca
dc.language.iso
eng
ca
dc.publisher
Universitat Ramon Llull
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
ca
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Inequality
ca
dc.subject
Gender
ca
dc.subject
Status
ca
dc.subject
Cognition
ca
dc.subject.other
Ciències socials, periodisme i documentació
ca
dc.title
Cognition and Social Evaluations: Three Essays on Status and Gender Inequality
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
30
ca
dc.subject.udc
316
ca
dc.subject.udc
65
ca
dc.contributor.authoremail
raquel.pruna@esade.edu
ca
dc.contributor.codirector
Prato, Matteo
dc.contributor.tutor
Prato, Matteo
dc.embargo.terms
24 mesos
ca
dc.date.embargoEnd
2027-07-08T02:00:00Z
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess