Estudio de las actitudes, el síndrome de burnout y los factores psicológicos en profesionales de apoyo a personas con discapacidad intelectual
dc.contributor
Universitat de Girona. Departament de Psicologia
dc.contributor.author
Ramírez Berengué, Ramon
dc.date.accessioned
2025-10-01T16:45:15Z
dc.date.issued
2025-07-21
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/695356
dc.description.abstract
ENG- This work focuses on how the personal characteristics of support professionals — including attitudes, burnout, empathy, personality, and health — influence the quality of life of individuals with intellectual disabilities. Based on the social model of disability and the approach centered on quality of life and individualized supports, a gap in the literature is identified regarding the role of individual professional factors in the quality of service provided. The theoretical framework is structured around three main axes: the evolution of the concept of ID and its impact on professional practice; the analysis of attitudes toward ID and their relationship with variables such as empathy and personality; and the study of burnout in professionals in the social and health care sector, considering its causes, consequences, and links to personal characteristics.
Using a group comparison design, an evaluation protocol was administered to a sample of 45 support professionals to people with ID (index group), 43 individuals without professional experience in ID (control group), and 108 people with ID who were users of residential services. Validated instruments were used to assess sociodemographic variables, personality (NEO-FFI), attitudes (ATTID), burnout (MBI), empathy (IRI), and health (GHQ-28). The data were analyzed using statistical techniques such as descriptive analyses, t-tests, Spearman correlations, partial correlations, and multiple regressions.
The results revealed significant differences between groups in attitudes toward ID, personality traits, and burnout. Professionals scored more negatively in the “capabilities and rights” dimension, showed higher levels of extraversion, and lower levels of burnout. Relevant associations were found between personal variables and both attitudes and burnout, some of which were modulated by age. However, no significant associations were found between professionals’ attitudes or burnout and the quality of life of people with ID
ca
dc.description.abstract
CAT- El present treball es centra en l’estudi sobre com les característiques personals dels professionals de suport —incloent-hi també actituds, burnout, empatia, personalitat i salut— influeixen en la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual. A partir del model social de la discapacitat i de l’enfocament basat en la qualitat de vida i els suports individualitzats, s’identifica un buit en la literatura pel que fa al paper que exerceixen els factors individuals dels professionals en la qualitat del servei que ofereixen. El marc teòric s’articula en tres eixos: l’evolució del concepte de DI i el seu impacte en la pràctica professional; l’anàlisi de les actituds envers la DI i la seva relació amb variables com l’empatia i la personalitat; i l’estudi del burnout en professionals de l’àmbit sociosanitari, tenint en compte les seves causes, conseqüències i vinculació amb variables personals.
Mitjançant un disseny de comparació de grups, es va aplicar un protocol d’avaluació a una mostra de 45 professionals de suport de persones amb DI (grup índex), 43 persones sense experiència professional en DI (grup control), i 108 persones amb DI usuàries de serveis residencials. Es van emprar instruments validats per mesurar variables sociodemogràfiques, personalitat (NEO-FFI), actituds (ATTID), burnout (MBI), empatia (IRI) i salut (GHQ-28). Les dades es van analitzar amb tècniques estadístiques com anàlisis descriptives, proves T, correlacions de Spearman, correlacions parcials i regressions múltiples.
Els resultats revelen diferències significatives entre grups pel que fa a actituds envers la DI, personalitat i burnout. Els professionals van obtenir puntuacions més negatives en la dimensió de capacitats i drets, nivells més alts d’extraversió i nivells més baixos de burnout. Es van trobar associacions rellevants entre variables personals i les dimensions d’actitud i burnout, modulades en alguns casos per l’edat. Tanmateix, no es van observar associacions significatives entre les actituds o el burnout dels professionals i la qualitat de vida de les persones amb DI
ca
dc.format.extent
275 p.
ca
dc.language.iso
spa
ca
dc.publisher
Universitat de Girona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
ca
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Discapacitat intel·lectual
ca
dc.subject
Discapacidad intelectual
ca
dc.subject
Intellectual disability
ca
dc.subject
Professionals de suport
ca
dc.subject
Profesionales de apoyo
ca
dc.subject
Support professionals
ca
dc.subject
Actituds
ca
dc.subject
Actitudes
ca
dc.subject
Attitudes
ca
dc.subject
Burnout
ca
dc.subject
Empatia
ca
dc.subject
Empathy
ca
dc.subject
Personalitat
ca
dc.subject
Personalidad
ca
dc.subject
Personality
ca
dc.title
Estudio de las actitudes, el síndrome de burnout y los factores psicológicos en profesionales de apoyo a personas con discapacidad intelectual
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
36
ca
dc.subject.udc
616.89
ca
dc.contributor.director
Caparrós Caparrós, Beatriu
dc.contributor.tutor
Caparrós Caparrós, Beatriu
dc.embargo.terms
6 mesos
ca
dc.date.embargoEnd
2026-01-17T02:00:00Z
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.description.degree
Programa de Doctorat en Psicologia, Salut i Qualitat de Vida
ca