Factores determinantes en la adopción de las tecnologías 4.0 en las empresas del sector del mueble

llistat de metadades

Director

Jiménez-Zarco, Ana Isabel ORCID

izquierdo-yusta, alicia ORCID

Date of defense

2025-09-22

Pages

229 p.



Doctorate programs

Administració i direcció d'empreses

Abstract

La indústria 4.0 (I4.0) representa una nova fase industrial basada en la integració avançada de processos i productes connectats per millorar el rendiment empresarial. Tot i això, en sectors tradicionals com el del moble, els estudis sobre la seva adopció són limitats. Aquesta recerca identifica els factors que influeixen en l'adopció de tecnologies 4.0 en aquest sector, seguint el model TOE (Technology-Organization-Environment). Es va utilitzar una metodologia mixta, combinant anàlisi qualitativa i quantitativa, amb la participació d'experts i 108 enquestes vàlides. Els resultats destaquen que factors com la compatibilitat tecnològica, la formació del personal i el suport institucional són claus per impulsar l'adopció digital. A més a més, la pressió de clients, proveïdors i competidors incentiva la transformació tecnològica. Aquest estudi aporta un model de referència que permet a les empreses del sector del moble entendre millor els elements crítics per implementar tecnologies 4.0 amb èxit.


Industry 4.0 (I4.0) is a new industrial age based on the advanced integration of connected processes and products, improving business performance. However, in traditional sectors such as furniture, studies on its adoption are limited. This research identifies the factors that influence the adoption of I4.0 technologies in this sector, following the TOE (Technology-Organisation-Environment) model. A mixed methodology was used, combining qualitative and quantitative analyses, with the participation of experts and 108 valid surveys. The results highlight that factors such as technological compatibility, staff training and institutional support are key to driving digital adoption. In addition, pressure from customers, suppliers and competitors encourages technological transformation. This study provides a reference model that allows companies in the furniture sector to better understand the critical elements for successfully implementing I4.0 technologies.


La industria 4.0 (I4.0) representa una nueva fase industrial basada en la integración avanzada de procesos y productos conectados para mejorar el rendimiento empresarial. Sin embargo, en sectores tradicionales como el del mueble, los estudios sobre su adopción son limitados. Esta investigación identifica los factores que influyen en la adopción de tecnologías 4.0 en este sector, siguiendo el modelo TOE (Technology-Organization-Environment). Se utilizó una metodología mixta, combinando análisis cualitativo y cuantitativo, con la participación de expertos y 108 encuestas válidas. Los resultados destacan que factores como la compatibilidad tecnológica, la formación del personal y el apoyo institucional son clave para impulsar la adopción digital. Además, la presión de clientes, proveedores y competidores incentiva la transformación tecnológica. Este estudio aporta un modelo de referencia que permite a las empresas del sector del mueble comprender mejor los elementos críticos para implementar tecnologías 4.0 con éxito.

Subjects

33 - Economics

Recommended citation

Documents

Llistat documents

1. Tesis Doctoral_AMP_15032025.pdf

4.158Mb

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/