Uniones conyugales y distancia social en América Latina

Autor/a

López Ruiz, Luis Ángel

Director/a

Cabré, Anna, 1943-

Esteve Palós, Albert

Data de defensa

info:eu-repo/date/embargoEnd/2011-07-12

2010-10-06

ISBN

9788469403778

Dipòsit Legal

B-29327-2011

Pàgines

227 p.



Departament/Institut

Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia

Resum

En este trabajo de investigación doctoral se aborda el tema de la homogamia educativa. Se utilizan muestras de microdatos censales armonizadas provenientes de ocho países latinoamericanos: Argentina, Brasil, Chile, Colombia, Costa Rica, Ecuador, México y Panamá, suministrados por el proyecto IPUMS Internacional. Se analiza la interrelación entre el principio de homogamia educativa y dos de los factores que determinan la dinámica de los mercados matrimoniales en la región: los altos niveles de desigualdad social y la existencia de un sistema dual de nupcialidad, caracterizado por la presencia de uniones consensuales y matrimonios. Los resultados demuestran que los patrones de homogamia varían en función de los distintos grupos educativos, siendo los universitarios los más propensos a establecer uniones homógamas. Asimismo, se concluye que existe un proceso de convergencia entre los patrones de homogamia educativa que caracterizan a los matrimonios y las uniones consensuales, durante el período comprendido entre las rondas censales 1970 y 2000.


This doctoral research addresses the issue of educational homogamy. It is used newly harmonized census microdata samples from eight Latin American countries: Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Costa Rica, Ecuador, México y Panamá, provided by the IPUMS International project. It is analized the interrelationship between the principle of educational homogamy and two of the factors that characterize the dynamics of marriage markets in the region: the high levels of social inequality and the existence of a dual marriage system, made up by consensual unions and marriages. The results show that patterns of homogamy do vary according to different educational groups. The higher the educational level, the higher the likelihood to establish homogamous unions. It is also concluded that there is a convergence process between educational homogamy patterns that characterize marriages and consensual unions during the period between 1970 and 2000.

Paraules clau

Homogamia; Matrimonios; América Latina

Matèries

314 - Demografia

Àrea de coneixement

Ciències Socials

Documents

lalr1de1.pdf

2.730Mb

 

Drets

info:eu-repo/semantics/embargoAccess

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)