Use and Methods in Applied Technology Classrooms in Catalonia, Spain: Insights from Vocational Education and Training Instructors
llistat de metadades
Autor/a
Director/a
Lores Gómez, Beatriz
Usart Rodríguez, Mireia
Data de defensa
2025-07-09
Pàgines
161 p.
Programa de doctorat
"Universitat Rovira i Virgili. Programa de Doctorat en Tecnologia Educativa"
Resum
Propòsit: La necessitat de millorar la competència digital de la força de treball dins del sector productiu emergeix com un factor crucial per avançar en la qualificació laboral. Entre les innombrables iniciatives desenvolupades per abordar aquesta necessitat urgent hi ha l'establiment d'Aules de Tecnologia Aplicada (AtecA), que estan acuradament dissenyades per promoure la competència tecnològica i fomentar la innovació en entorns d'educació i formació professional. No obstant això, encara hi ha un repte important a l'hora d'avaluar sistemàticament com aquests entorns tecnològicament enriquits compleixen els objectius previstos i contribueixen significativament als resultats acadèmics i professionals. Aquesta avaluació és rellevant per garantir que aquestes iniciatives assoleixin els seus objectius declarats i reduir eficaçment la bretxa entre els marcs educatius i els requisits de la indústria. En conseqüència, aquesta tesi doctoral examina a fons les implicacions inherents al model d'Aules de Tecnologia Aplicada per a les pràctiques i metodologies pedagògiques, expressades pels educadors implicats en l'Educació i la Formació Professional en el context català (Catalunya, Spain).
d'aula AtecA en el context català. A més, aquest enfocament metodològic facilita la utilització de protocols establerts per al disseny, desenvolupament, validació i implementació de tres instruments de recollida de dades (Entrevista, Grup Focal i Guia d'Observació). Les dades es van analitzar mitjançant anàlisi deductiva. Troballes: Els resultats suggereixen que els educadors d'FP consideren que l'Aula de Tecnologia Aplicada (AtecA) és necessària per facilitar diverses activitats educatives i projectes interdisciplinaris en diversos camps professionals, com l'ús de les impressores 3D, talladores laser i ús d'ulleres de realitat augmentada. Les AtecA han millorat les col·laboracions amb empreses i organitzacions externes, exposant els estudiants a entorns industrials autèntics. No obstant això, els participants van emfatitzar la necessitat d'un ampli desenvolupament professional per garantir que els Propósito: La necesidad de mejorar la competencia en tecnología digital de la fuerza laboral dentro del sector productivo surge como un factor crucial para avanzar en las calificaciones laborales. Entre las innumerables iniciativas desarrolladas para abordar esta necesidad urgente se encuentra el establecimiento de Aulas de Tecnología Aplicada (AtecA), que están cuidadosamente diseñadas para promover la competencia tecnológica y fomentar la innovación dentro de los entornos de educación y formación profesional. Sin embargo, sigue existiendo un reto importante a la hora de evaluar sistemáticamente cómo estos entornos tecnológicamente enriquecidos cumplen los objetivos previstos y contribuyen de manera significativa a los resultados académicos y profesionales. Dicha evaluación es relevante para garantizar que estas iniciativas logren sus objetivos declarados y cierren efectivamente la brecha entre los marcos educativos y los requisitos de la industria. En consecuencia, esta tesis doctoral examina en profundidad las implicaciones inherentes al modelo de Aulas de Tecnología Aplicada para las prácticas y metodologías pedagógicas, expresadas por los educadores implicados en la Educación y Formación Profesional en el contexto catalán (Cataluña, España).
resultados asociados al modelo de aula AtecA en el contexto catalán. Además, este enfoque metodológico facilita la utilización de protocolos establecidos para el diseño, desarrollo, validación e implementación de tres instrumentos de recolección de datos (Entrevista, Grupo Focal y Guía De Observación). Los datos se analizaron mediante análisis deductivo. Resultados: Los hallazgos sugieren que los educadores de FP consideran que el Aula AtecA es necesaria para facilitar diversas actividades educativas y proyectos interdisciplinarios en diversos campos profesionales, como el uso de las impresoras 3D, cortadoras laser y uso de gafas de realidad aumentada. Las Aulas AtecA han mejorado las colaboraciones con empresas y organizaciones externas, exponiendo a los estudiantes a entornos industriales auténticos. No obstante, los participantes enfatizaron en Purpose: The need to develop the digital technology competence of the workforce within the productive sector emerges as a crucial factor in advancing labour qualifications. Among the myriad initiatives developed to address this urgent necessity is the establishment of Applied Technology Classrooms (ATC), which are carefully designed to promote technological proficiency and foster innovation within vocational education and training settings. However, a significant challenge remains in systematically assessing how these technologically enriched environments meet their intended objectives and contribute meaningfully to academic and professional outcomes. Such appraisal is relevant to ensure these initiatives achieve their stated aims and effectively bridge the gap between educational frameworks and industry requirements. Consequently, this doctoral thesis thoroughly examines the implications inherent in the Applied Technology Classrooms model for pedagogical practices and methodologies, as expressed by educators involved in Vocational Education and Training within the Catalan context (Catalonia, Spain).
Paraules clau
Aules AtecA; Formació Profesional; Competencia Digital Docent; Competencia Digital Docente; ATC Classrooms; VET; TDC
Matèries
00 - Ciència i coneixement. Investigació. Cultura. Humanitats; 371 - Organització i gestió de l'educació i de l'ensenyament; 377 - Formació professional
Àrea de coneixement
Citació recomanada
Drets
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.


